Tuesday, January 20, 2009

Trip to Cameron Highlands

Pada 16 Januari 2009 mula la perjalanan ke Cameron Highlands tapi sebelum ke sana singgah ke Ipoh rumah makcik aku kat sana. So bermalam kat Ipoh dulu sebelum bertolak ke Cameron Highlands pada hari esoknya. Kali terakhir aku ke Cameron Highlands pada tahun 1986..dah 23 tahun tu! Mulanya cuma aku, ayah, wan dan famili adik aku nak ke sana. Last minit pula, adik laki aku pun nak ikut. Dipendekkan cerita, jadilah family trip En. Mohamed!

Plan ke Cameron Highlands tu start bila adik aku tengok senarai rumah penginapan kat JPM. Kebetulan ada rumah penginapan kat Cameron Highlands. Apa lagi, bila dapat tau ada port kat sana, terus book lah. Pucuk dicita ulam mendatang la jawabnya. Aku memang lama plan nak ke sana. Cantek la!!

Pagi 17 Januari 2009, kita orang bertolak ke Cameron Highlands melalui jalan Simpang Pulai. Orang cakap kalau ikut jalan Simpang Pulai lagi elok daripada jalan Tapah. Bagi aku, itu bukan isunya. Yang penting sampai ke Cameron Highlands. Hehehe...

Ladang teh Bharat..siap posing dulu tu. Tempat pertama yang kami sampai di Cameron Highlands.

Agaknya berapa lama boleh habiskan teh kalau letak dalam cawan sebesar ni? Sangat lama lah...
Rumah penginapan kami..besar sangat. Siap boleh lari-lari dalam rumah. Yang paling best, sebelah rumah penginapan kami tu ada ladang strawberi!

Kami tinggal di Banglo Seroja. Nampak tak kat papan tanda tu? Tiba-tiba nak nyanyi lagi Seroja.."Bunga seroja..hiasan sanggul remaja puteri remaja.." Rumah penginapan kami tu ada 3 bilik, ruang tamu yang sangat besar dan dapur.

Dari pandangan depan..Daripada pandangan tepi..


Strawberi yang ada kat ladang Strawberi..Rasa tak puas nak makan. Sempat lagi nak cuba makan strawberi cicah coklat. Sedap!! Fresh lagi tu..yum yum!!
Lepas check in, kami mula jalan-jalan. Singgah kejap kat kedai kaktus. Aku bukannya peminat kaktus tapi saje nak tengok.

Aik lain macam je rupa kaktus ni??!!

18 Januari 2009, kami check out tapi on the way nak balik tu, singgah kejap beli sayur. Memang banyak sayur jual kat situ sampai tak tau nak beli yang mana satu. Rasa nak je borong semua.

Acara kemuncak..singgah ke ladang teh Boh Sungai Palas. Perjalanan sangat mencabar. Kalau sapa tak tahan, memang mabuklah. Siap sedia bawa plastik, minyak angin dan buah limau. Jalan kecik , curam dan bengkang-bengkok.

Papan tanda menunjukkan arah ke kilang membuat teh.
Banyaknya teh..

Nak pilih yang mana satu ni..
Say cheese..
Apa-apa pun, kita minum dulu..Overall trip ke Cameron Highlands memang best! Rasa nak je pergi lagi.

p/s: Ada sesiapa nak ke Cameron Highlands? Aku nak join sekali!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails