Saturday, May 10, 2014

Day 4 - Miri


Sepanjang aku berada di Miri, aku asyik makan sahaja. Terima kasih kepada kawan aku yang memang tahu yang aku ni suka makan. Terus terang aku memang suka makanan di Miri dan sampai hari ini aku masih teringat kelazatan makan di sana. Yummy! 

Selepas makan pagi di hotel, aku keluar dengan kawan aku manakala trip partner aku keluar dengan kawan dia. Tempat pertama kawan aku bawa adalah makan pagi memandangkan kawan aku tak makan pagi lagi. Nama kedai makanan tu adalah Ming Xin Cafe yang menghidangkan pelbagai jenis makanan seperti dim sum, mee kolok, laksa Sarawak dan banyak lagi. Apa lagi, mari aku kongsi bersama-sama makanan aku. 

Dim sum.

Laksa Sarawak. 

Mee Kolok Special. 

Jangan tanya aku di mana lokasinya sebab aku memang ikut sahaja kawan aku. Kalau sesiapa nak tahu, boleh rujuk dengan kawan aku ok. 

Makan pun sudah, kawan aku terus bawa aku jalan-jalan sekitar Miri. Aku tak ingat berapa banyak shopping mall aku masuk tapi ada satu shopping mall, aku siap masuk mini movie 6D. Bolehlah nak layan untuk habiskan masa. Aku siap siap jerit-jerit lagi. Nasib baik cuma kami berdua sahaja dalam tempat tu. Kalau tak, malu wooo. 

Lepas tu kawan aku bawa sekitar Lutong yang terdapat pejabat Petronas dan Shell. Tak lupa juga kawan aku tunjukkan sekolah dan rumah lama dia masa kecil-kecil dulu. Masa ini aku hampir-hampir mengantuk, tahu-tahu sahaja aku dah ada di kawasan golf yang katanya terdapat satu kedai makan yang menjual mee jawa terbaik di Miri tapi aku tak singgah pun sekadar tengok je. 

Kemudian, masuk bandar Miri semula, kami singgah sekejap untuk makan cendol, rojak buah dan sotong tauhu. Tengok tu, makan lagi. Aku tak ingat nama kedai makan tu tapi memang ramai orang yang datang untuk makan situ. 

Cendol.

Rojak Buah.

Tauhu Sotong. 

Nak balik hotel terasa awal lagi. Pada mulanya kawan aku nak ajak karaoke tapi sayang tempat tu dah tutup. Terpaksalah tukar plan dan ambil keputusan untuk tengok wayang cerita Captain America 2 dengan Rio 2. Amik kau, sekali dua cerita aku tengok. Memang terbaiklah dua-dua movie tu walaupun aku bukanlah peminat Captain America. Sekali pandang, handsome pula Captain America ni. 

Oh Captain America, kau memang handsome lah. 

Habis tengok wayang, lapar pula. Kali ini kawan aku bawa makan nasi lelapan. Baru aku tahu kenapa ia dipanggil nasi lelapan. Nak tahu kenapa? Sebab ada lapan jenis makanan dihidangkan bersama-sama. Tak percaya? Jom tengok. 

Nampak tak? Ada lapan jenis kan? 

Memang masa aku balik ke hotel dengan perut yang sangat kenyang. Seharian aku asyik makan sahaja. Rasanya kalau aku stay lama lagi, pasti bertambah-tambah berat badan aku dibuatnya. 

p/s: makan dan jalan-jalan adalah aktiviti yang paling aku suka. 

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails