Saturday, November 28, 2015

Singapura- short trip (part 2)

Sambung lagi cerita trip ke Singapura. Pada hari kedua kami bercadang nak ke Mustafa Centre dan untuk pengetahuan semua Mustafa Centre dibuka 24 jam. Istimewa di Mustafa Centre ini macam-macam barang ada dijual sini dari barang dapur, cenderamata, barang elektrik, minyak wangi dan banyak lagi. Dari segi harga, memang murah. Apa lagi, memboronglah aku di sana. Untuk ke sana, aku naik bas dari hotel. Sekali lagi aku memang lupa nak ambil bas nombor berapa. 

Study dulu nak ambil bas mana. 

Kebetulan pada pagi tu hujan turun dengan lebat dan sempat lagi aku feeling-feeling syahdu nak tinggalkan Singapura dalam bas. Punyalah aku layan syahdu, aku boleh terlepas nak turun kat mana. Nasib baik terlepas 1 perhentian. Kalau tak, jenuh juga aku nak menapak ke Mustafa Centre. Hahaha..


Dah sampai Mustafa Centre. 

Punyalah besar Mustafa Centre sampai ada 5 tingkat semuanya. Setiap tingkat tu ada dijual barang tertentu. Contohnya, tingkat 1 adalah bahagian barang elektrik, minyak wangi dan kosmetik. Kalau tak salah aku, untuk beli barang cenderamata ada di tingkat 2. Pilih sahaja mana yang berkenan dan jangan lupa sediakan duitnya. 

Ada cenderamata dari London? 

Tak boleh lama-lama sangat di Mustafa Centre sebab nak jumpa kawan lama dalam pukul 11.30 pagi. Jam dah pukul 10 pagi dan barang belum kemas lagi. Kalau balik ke hotel naik bas memang tak sempatlah jawabnya. Apa lagi terus tahan teksi. Dapat pula pemandu teksi yang peramah. Macam-macam dia cerita antaranya pengalaman dia naik teksi di Kuala Lumpur selalu kena tipu. Malu  aku dengar, apa taknya naik teksi di Singapura dengan Kuala Lumpur memang jauh beza. Sampai di hotel, terus kemas barang dan check out. 

Lebih kurang pukul 11.30 pagi orang yang dinanti telah tiba. Kawan yang aku kenal melalui MIRC sekitar tahun 1999-2000. Jangan tak tahu, aku pernah jatuh cinta dengan seseorang melalui MIRC. Punyalah hebat penangan cinta MIRC dulu ni tapi sayang cinta aku tak kesampaian. Teringat lagu Azie, pelamin anganku musnah. Uwwaaa!! 

Kalau dulu nak berkenalan mesti tanya, ASL (Age, Sex, Location). Dulu aku pakai nick "airkosongjer". Aku pun tak tahu kenapa aku pakai nick tu. Agaknya aku suka minum air kosong terus ambil nick tu. Sampai sekarang rasanya tak ramai kawan yang masih keep in touch kalau ada pun dalam 5-10 orang. 

Berbalik kepada kawan aku tadi, aku panggil dia Kak Mon dan kali terakhir jumpa di KLCC pada tahun 2000. Kiranya perjumpaan kali ini adalah perjumpaan jejak kasih. Lama tu, ada dalam 15 tahun tak jumpa. 

Aku dengan Kak Mon. Comel kan? 

Kak Mon terus bawa kami ke area Bedok untuk makan masakan Cina Muslim. Waah my favourite. Kak Mon macam tahu sahaja aku suka makan masakan cina. Kak Mon beritahu lagi sekarang dah senang nak cari makanan halal banding dulu. Baguslah sebab kalau ada kedai makanan halal, pasti ada yang datang. Pasaran untuk makanan halal memang ada. 


I love food!!

Makan memang sampai nak pecah perut rasanya. Apa taknya makan dim sum pelbagai jenis, nasi ayam dan wantan mee. Memang sedap. Aku tak boleh lupa makan dim sum telur masin. Perrghh terangkat aku dibuatnya. 

Lepas makan, sempat lagi beli churros. Katanya di situlah nak dapatkan churros terbaik di Singapura. Orang siap beratur nak dapatkan churros. Bayangkan masa sampai tu, kedai tu baru sahaja buka dah ramai orang beratur panjang. Hebat kan? 

Nak pilih churros mana satu ni Kak Mon? 

Seterusnya singgah ke Changi City Point Mall untuk minum kopi dan makan churros yang dbeli tadi. Ini kali pertama aku makan dan terus jatuh cinta. Fall in love at the first bite. Patutlah kat sini dah jadi viral, banyak cerita pasal churros. 

Inilah rupanya churros yang sohor itu. 

Sedap tak terkata. Makan sampai mulut muncung ke depan. 

Makan pun sudah, minum pun sudah. Apa lagi aku nak cakap? Rasa terharu sangat layanan yang diberi oleh Kak Mon. Kalau Kak Mon ke Malaysia, jangan lupa beritahu ya. Boleh aku bawa jalan-jalan kat sini. 

Lepas tu Kak Mon terus bawa kami ke Changi Airport sebab nak kejar flight pukul 5.15 petang. Tak tahu bila lagi dapat jumpa balik. Apa-apa pun, terima kasih banyak-banyak Kak Mon. Jasamu sentiasa dikenang. Muaah sikt! 

Alhamdulillah aku selamat sampai ke KLIA 2. Aku rasa ini adalah trip pendek dan terakhir untuk tahun 2015. Next trip insyaAllah pada tahun 2016. 

p/s: menghitung hari untuk next trip. 

4 comments:

  1. yuuuuhuuu Mustafa Center tu heaven katanya nak memborong.. aiseh.. souvenirs London pun ado situ ?
    huurm pakat borong kat sini pun boleh la kan ehehe.. pegi London tayah beli souvenirs..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau shopping di mustafa centre memang indah. Murah & byk pilihan. Itu yang confuse kenapa ada souvenir dari london. Nak tipu ckp pi london boleh je kan. Hehehe..

      Delete
  2. menghitung hari ya Mazu..? Tu yang tak sabar ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang menghitung setiap hari.
      bilalah nak sampai waktunya.

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails