Friday, June 18, 2010

Bandung-Jakarta Day 4

Hari ini mula perjalanan ke Jakarta. Sebelum bertolak ke Jakarta, singgah sekejap di Kartika Sari. Kedai Kartika Sari terkenal dengan jualan pelbagai kuih. Memang menjadi kebiasaan orang ke Bandung, tak akan lepaskan peluang untuk membelinya sebab kedai Kartika Sari cuma ada di Bandung sahaja. Jangan lupa membeli kuih yang terkenal iaitu pisang molen. Kuih pastri yang dalamnya ada pisang dan cheese. Sedap! Selain daripada membeli pisang molen, aku juga beli cheese roll dan kerepek pisang salai. 


Kedai Kartika Sari yang sangat terkenal di Bandung.

Macam-macam kuih ada. Pilih sahaja. 

Perjalanan dari Bandung ke Jakarta mengambil masa dalam 3 jam. Alhamdulillah sepanjang perjalanan kami ke Jakarta berjalan dengan lancar. Kebetulan masa kami ke Jakarta, orang Jakarta memang ke Bandung so jalan tak sesak sebab berlawanan arah. 

Next destination untuk shopping. 


Sampai di Jakarta, lokasi pertama adalah Tanah Abang. Tanah Abang lebih kurang macam Pasar Baru di Bandung tapi lagi besar. Tak salah aku ada 9 tingkat kedai dan beberapa tingkat lagi untuk parking. Besar kan? Masa kami sampai, dalam pukul 11 lebih jadi kami makan dulu. Lapar beb! Biar isi minyak dulu baru dapat jalan. Betul tak? 

Sup seafood

Sup tomyam tulang ikan

Lepas makan, kami teruskan buruan kami apa lagi kalau bukan kain ela. Hehehe..aku yang tak plan nak beli boleh terbeli sepasang kain. Tak lupa juga, aku beli tudung bawal plain. Harga sangat murah cuma Rp10,000 (RM3.70) sehelai. Apa lagi, aku terus borong 20 helai dengan pelbagai warna. Amik kau! 

Kawan-kawan aku yang lain masih teruskan buruan beli baju dan kain untuk dibawa pulang. Duit aku dah tinggal sikit so tak dapat nak buat apa-apa. 

Kalau nak dibandingkan Pasar Baru dengan Tanah Abang, aku lebih selesa pergi ke Pasar Baru sebab lebih luas taklah sempit macam Tanah Abang. Bayangkan..masa aku di Tanah Abang asyik berlaga bontot je bila orang nak lalu. Itu belum lagi keadaan panas dan penuh sesak. 

Pukul 4.30 petang keluar dari Tanah Abang dan terus check in di Hotel Alia Cikini. Rate satu malam cuma Rp345,000 (RM127). Tinggal di Hotel Alia Cikini taklah selesa macam di Rumah Ebo. Apa yang dapat aku sampaikan, cukuplah sekadar untuk lepaskan tidur dan mandi sahaja. 


Nama hotel yang kami tinggal di Jakarta.


Tak ada aktiviti lain selepas check in. Masing-masing masih penat lagi berjalan jauh dari Bandung ke Jakarta. 


p/s: sambung lagi aktiviti seterusnya di Jakarta. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails