Tuesday, September 18, 2012

Ada apa dengan Bangi?

Bila orang tanya, ada apa dengan Bangi? Aku akan cakap, Bangi ada macam-macam. Betul..aku tak tipu punya.

Aku masih ingat lagi masa mula-mula pindah Bangi tahun 1983. Bangi penuh dengan hutan, rumah pun tak banyak lagi dan shopping mall memang tak ada lagi. Nak beli apa-apa, beli di Kajang sebab itulah bandar yang paling dekat. Nak beli baju sekolah, beli kat kedai Sang Lee atau kedai Ali. Beli buku sekolah dan alat tulis, beli kat Chip Lee. Kalau nak beli barang dapur, beli kat Billion, Ocean atau Great Wall. 

Kepada budak-budak yang mewah sikit, dia orang shopping jauh sikit contohnya di Kuala Lumpur. Dulu kalau beli baju di Globe Silk Store di Jalan TAR tu, bangga gila..jalan mendada, lubang hidung kembang je. Hehehe..

Sekarang ni? Memang jauh berbeza. Sebut pasal kedai makan? Kedai makan memang berlambaklah. Sebut sahaja, nak makan apa. Nak masakan Arab? Cina? Melayu? Western? Sate? Semua ada. Bukan itu sahaja, 1 Malaysia datang ke Bangi semata-mata nak berubat dengan Ustaz Harun Din. Hebat tak?

Pagi tadi aku jumpa ada video pasal Bangi. Siapa orang Bangi, mesti tahu. (kalau tak tahu, memang bukan  orang Bangi) Kali pertama aku tengok, aku gelak je sebab apa yang disampaikan memang betul. Walaupun aku tak kenal siapa yang buat video ni, aku ingin ucapkan tahniah! Korang memang sempoi! Skrip simple je tapi mendalam maksudnya.

Selamat menonton. 


p/s: bangga menjadi warga Bangi.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails