Thursday, November 14, 2013

Tak dapat 5A dalam UPSR?

Hari ini keputusan peperiksaan UPSR keluar. Tahniah aku ucapkan kepada adik-adik yang berjaya. Kepada yang kurang berjaya, jangan bersedih. Ini bukan penghujung jalan, perjalanan hidup adik-adik masih panjang lagi. Kalau adik-adik tak berjaya, tak semestinya gagal buat selama-lamanya. Waah, ada tokoh jadi pakar motivasi tak? 

Masa zaman aku sekolah rendah dulu, aku bukannya pandai sangat. Selalu dapat nombor hujung-hujung je. Kalau dalam kelas, jarang sangat dapat yang top 10. Masa peperiksaan Penilaian Darjah 5 (masa tu belum ada UPSR lagi), aku dapat 2A 3B. Jangan main-main dapat A untuk subjek Sains dan English. 

Aku ingat lagi masa Cikgu Nasir umumkan keputusan peperiksaan Penilaian Darjah 5. Cikgu Nasir cuma umumkan nama-nama yang dapat 5A dan sesiapa nama tak disebut tu, faham-faham sendirilah. 

Aku tak mengharap sangat untuk dapat 5A sebab aku tahu kemampuan aku. Macam mustahil je aku nak dapat 5A tu. Bila aku tengok kawan-kawan aku menangis bagai nak rak sebab tak dapat 5A, aku boleh buat muka selamba je seolah-olah tak ada perasaan langsung. Kenapalah nak menangis teruk sangat? Bukannya ada apa-apa pun. Kompius akak. 

Bila aku masuk sekolah menengah, aku cuba baiki prestasi pelajaran aku. Walaupun keputusan SPM aku tak cemerlang, aku bersyukur aku diterima untuk sambung belajar di ITM Shah Alam. Sedikit-sedikit aku berusaha dan Alhamdulillah pada tahun lepas, aku berjaya dapat MBA. Haaa...tengok tu. Jangan fikir tak dapat 5A dalam UPSR, bukan bermakna semuanya akan gagal. 

Lagi satu, kalau kita tidak berjaya dalam pelajaran siapa tahu kita ada kelebihan kemahiran lain seperti menjahit, bertukang, buat kek dan kuih dan banyak lagi. Jangan perlekeh orang-orang seperti ini, mereka mungkin lebih berjaya daripada kita. 

Aku juga ingin berpesan kepada mak ayah yang mempunyai anak-anak yang tak dapat 5A, jangan kecewa. Mereka dah cuba sedaya upaya. Berilah bantuan dan sokongan kepada mereka. Boleh kan?

p/s: aku tahu perasaan yang tak dapat 5A.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails