Saturday, June 27, 2009

Langkawi trip day 2

Trip naik bot
Hari kedua trip di Langkawi plan nak naik boat. Sebelum ni aku pernah naik bot tapi itu semua yang kawasan selatan. Kalau sebelum ni, cuma pergi ke Pulau Dayang Bunting dan Pulau Beras Basah. Kali ni aku nak tukar selera..aku plan nak menerokai hutan paya bakau. 


Nak ke sana, kita orang ambil bot kat Tanjung Rhu yang terletak di utara Pulau Langkawi. Juah juga dari hotel. Tak salah aku, ambil masa hampir 40 minit nak sampai ke sana. Aku dapat maklumat ni pun daripada surf internet. Perjalanan naik bot ambil masa dalam 2-2 1/2 jam. Tempat yang dilawati ialah Gua Cerita, Gua Kelawar, ikan sangkar dan tengok helang makan. Memang berbeza dengan trip pulau sebelum ni. Anyway, kalau aku diberi pilihan, aku tak dapat nak pilih sebab aku suka dua-dua. Untuk first timer,aku nasihatkan pergi trip Pulau Dayang Bunting dan Pulau Beras Basah.
Get ready untuk naik bot. Hadi dah tak sabar nak naik.
Pokok paya bakau..yang hidup di air masin. Cuma minum air tawar yang ditapis melalui akarnya. Menarik kan??



Tempat peninggalan kawasan pembakaran pokok kayu bakau yang dijadikan arang.




Lagi gambar kat hutan paya bakau.


Get ready nak masuk Gua Cerita. Kata Pak Ngah (yang bawa bot), kalau air pasang tak boleh nak masuk. Nasib kami baik, masa tu air surut. Jadi bolehlah masuk.

Pemandangan dalam gua.


Rilek je Pak Ngah bawa bot. Kalau aku yang bawa, sure dah berpeluh ketiak aku dibuatnya.


Pak Ngah cakap bot ni pelancong asing yang punya. Sekali dia orang cuti, memang cuti lama sangat. Orang banyak duit lah katakan.


Singgah kejap kat sangkar ikan. Inilah rupa belangkas. Katanya sedap dimakan tapi aku tak tau lah sedap ke tak sebab tak pernah cuba.



Kat sangkar tu ada gak ikan pari. Memang manja dengan orang. Adik aku cuba bagi makan kat ikan pari. Suka tengok bila ikan pari tu gesel badan kat tangan tapi aku tak berani lah. Geli....



Singgah kejap Gua Kelawar.


Monyet ni nampak je baik tapi hati-hati mereka akan mengganas kalau nampak makanan.



Eagle feeding

Cuba tengok betul-betul. Itu adalah Pulau Kasut sebab rupanya macam kasut.



Makam Mahsuri




Orang kata, kalau kita cuci muka dengan air telaga Mahsuri ni, muka akan nampak berseri-seri. Habis basah si Sara tu. Hahaha...

Pekan Kuah
Tak sempat nak ambil gambar. Just singgah beli barang sikit. Aku pun sempat beli coklat. I love chocolate so much!

Lepas dinner kat Kedai Makan Hj Ramli, Pantai Chenang, kita orang pun tidurlah. Apa lagi perut dah kenyang, tidurlah..

p/s: sambung lagi hari ketiga

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails