Monday, September 28, 2009

Jejak kasih

Baru-baru ni aku jumpa balik kawan lama. Kawan yang dah lama tak jumpa..tak salah aku lebih daripada 20 tahun tak jumpa. Hmm nampak sangat aku dah tua kan?? Kisah kali ini amat istimewa bagi aku sebab mengimbas kembali kenangan lama especially masa aku sekolah dulu.


Kisah pertama:


Aku dah lama nak cari kawan lama aku ni. Nama dia Rohaizi Jamaludin. Dia pernah 1 sekolah dengan aku dulu dari form 1 sampai form 4 (itu pun kejap masa form 4 sebab dia dapat tawaran masuk sekolah lain).


Masa aku form 1, aku pernah syok dengan dia dulu. Boleh katakan, masa sekolah dia ni memang jadi rebutan dan gilaan budak perempuan. Apa tak nya..handsome siut!! Kalau sekali pandang ala ala Johnny Depp masa muda-muda dulu. Kan aku dah cakap..handsome.


Entah macamana aku google nama dia (nampak sangat aku ni tak ada kerja), aku nampak nama dia kat Facebook. So aku hantar message kat dia dan tak sangka dia balas walaupun agak lambat. Tuhan sahaja yang tau, betapa aku suka sangat masa tu.


Beberapa hari lalu, dia add aku Facebook dan sempat chat dengan dia. I feel like floating in the cloud! Hahahaha..masa chat dengan dia, imbas kembali cerita lama. Dia amat terkejut aku boleh ingat lagi pasal dia.


Silap besar la beb...aku ni semua benda boleh ingat tau! Hal yang kecil pun boleh ingat. Jangan tak tau...aku masih simpan kad raya dia bagi masa aku form 1. Bila baca balik kad raya dia bagi, kelakar je. Ye lah..masa form 1 apa lah yang tau. Budak hingusan lagi.


Kisah kedua:


Semalam aku ke rumah lama aku kat Kelana Jaya. Kebetulan adik aku memang stay rumah lama tu. Masa aku kecil-kecil dulu, aku selalu pergi rumah jiran aku yang betul-betul berada di belakang rumah. Ingat lagi..kalau masa main, kejap-kejap lari ke rumah dia..kejap-kejap lari rumah aku.


Lupa pula nak sebut nama dia. Nama dia Juliana Jamaluddin. Memang rapat dengan Ju (nama panggilan dia) walaupun dia tua setahun daripada aku. Masa tu siapa lagi kawan yang ada. Kita orang berempat lah..aku dengan adik aku dan Ju dengan adik dia.


Kenangan yang tak dapat aku lupakan, masa kita orang pernah pakat sama-sama nak try hisap rokok. Masa tu, tak salah aku, aku baru darjah 3. So aku suruh adik Ju ambil rokok sebatang datuk dia dan kita orang curi-curi hisap rokok. Bayangkan 1 batang rokok tu, kongsi 4 orang.


Part paling best, masing-masing akan check ada tak asap masa hembus rokok. Ini pengaruh kuat TV la...tengok orang hisap rokok...nampak ada asap rokok. Aku pun tak tau apa yang best hisap rokok ni, batuk tu ada lah. Jangan marah ya orang hisap rokok.


Sempena hari raya, ayah ajak ke rumah Ju. Yang best tu, Ju ada kat rumah. Lama dah tak jumpa dia. Last time jumpa tahun 1984 rasanya. Lepas tu memang terus tak jumpa. Lama tu...25 tahun seh!


Tak tau macamana nak gambarkan perasaan aku masa tu. Happy sangat!!! Muka Ju tak berubah. Bila jumpa balik semalam, nampak sangat aku ni sangatlah besar. Macam Giant dalam cerita Doraemon! Ju kecil je..alahai comel nya. Alhamdulillah Ju dah ada 2 orang anak. Lepas ni tak tau lah bila boleh jumpa lagi.


Jeng..jeng..Ju ada bagitau aku dia stay kat Bangi. Waaah dekatlah dengan rumah aku. Lagi senang mau jumpa.


Kenangan silam memang indah lebih-lebih lagi bila dapat jumpa balik kawan lama. Sekarang dalam proses jejak kembali kawan-kawan lama. Kalau ada sesiapa yang pernah 1 sekolah dengan aku dulu, jangan segan-segan contact aku ya.


p/s: rasa-rasa boleh tak cari balik kawan masa tadika?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails