Friday, November 6, 2009

Cuba dulu

Penatlah bila selalu sangat bila orang minta tolong dengan kita. Bukannya aku tak nak tolong cuma kalau dah selalu sangat boleh buat orang nak angin. Lagilah aku bengang kalau nak mengharapkan aku je macamlah dah tak ada orang lain nak minta tolong.

Setakat sekali dua ok lagi tapi kalau dah selalu sangat...siapa tak marah?! Seolah-olah nak ambil kesempatan kat aku pula. Banyak cantik muka!!!

Memang dari kecil aku dah diasuh untuk berdikari. Kalau nak apa-apa, kena usaha sampai dapat. Satu perkara yang aku perasan, keluarga aku memang dah ajar untuk cuba dulu..jangan cepat mengalah. Agaknya sebab itu lah aku ni agak adventurous kalau jumpa sesuatu baru. Tak setengah orang yang agak takut nak cuba...belum apa-apa lagi terus cakap tak nak.

Contohnya ayah aku, bila ada pasar Ramadhan dan dia nampak makanan yang pelik sikit, itu lah yang akan dibeli. Kalau sedap, boleh beli lagi. Tak cuba mana tau kan?

Sayang kalau kita tak cuba. Daripada situlah kita akan belajar dan menimba ilmu. Tak semua ilmu kita dapat tu boleh didapati masa kita belajar di universiti dan sekolah dulu. Secara tak langsung, ilmu ini akan mengajar kita lebih dewasa dan matang. Percayalah. Kita tak akan rugi apa-apa.

p/s: ilmu dunia ini sangat luas

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails