Sunday, April 24, 2011

Sabah bah

Lama dah aku tak update pasal rombongan Cik Kiah ke Kota Kinabalu. Buat masa ini, belum ada apa-apa perkembangan terbaru. Sambil-sambil tu aku ada juga cari maklumat mengenai tempat menarik yang patut dilawati. Kalau ikutkan itinerary yang aku buat sebelum ini, aku rasa dah ok. Selalu juga orang berpesan, kita cuma merancang tapi manalah tahu kalau ada apa-apa yang berlaku nanti.

Baru-baru ini, adik aku baru je pulang dari Kota Kinabalu atas urusan kerja di sana. Adik aku sempat belikan aku udang frozen sebab sekejap sangat di sana. Pling..pling! Tiba-tiba sahaja telah memberi semangat untuk ke sana apa lagi kalau bukan untuk shopping! Dah nama pun perempuan, memang tak dapat nak elak untuk shopping. Kalaulah shopping ini boleh buat pengurangan bayaran cukai pendapatan, kan bagus? Hehehe..

Perkara lain yang aku suka pasal Sabah ialah cara mereka cakap. Contohnya:

Kita akan cakap, "Sudah makan?"

Orang Sabah, "Makan sudah?"

Penggunaan perkataan sudah akan digunakan pada penghujung ayat. Sekali dengar memang pelik tapi lama-lama ok rasanya. Itu belum dengar lagu dialek-dialek lain. Kalau dengar, pasti tak faham. 

InsyaAllah aku akan update lagi mengenai rombongan Cik Kiah nanti. 

p/s: menyahut kempen cuti-cuti Malaysia. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails