Sunday, December 7, 2008

Dental Checkup

Semalam aku ada dental appointment. Aku tak ingat bila kali terakhir aku check gigi. Yang pasti dah lama sangat. Antara sebab aku tak buat checkup gigi:

1. sibuk dengan kerja
2. dentist yang pernah aku pergi dah pindah
3. takut

Banyak-banyak sebab yang ada ni..takut adalah punca utama. Aku memang takut nak jumpa dentist..doktor..apa-apa yang seangkatan dengannya. Masa nak jumpa dentist semalam, aku siap buang air dulu..kes takut tahap maksima.

Aku nak jumpa dentist ni pun sebab nak habiskan medical claim aku yang ada lagi RM1K++. Sayang seh kalau tak pakai sebaik-baiknya. Takut punya pasal, aku paksa diri aku untuk berani. Biarlah apa dentist tu nak cakap. Biarlah apa dentist nak buat. Aku terima semuanya.

So masa jumpa dentist tu, dia nasihatkan untuk cabut 3 batang gigi. 3 batang gigi!!!! Nampak sangat gigi aku dalam keadaan kritikal. Semalam sempat la dia cabut 1 batang gigi dan tampal gigi. Next visit, aku kena cabut gigi lagi dan barula check macam biasa. Nasib baik dentist tu buat keja elok. Masa cabut gigi, aku tak rasa apa-apa. Sedar je gigi aku dah selamat cabut. Sempat la dia tunjukkan gigi aku tu. Hahaha siap tunjuk lagi ada sisa makanan terselit kat gigi tu. Auuw malu aku.

Sebenarnya kita patut jumpa dentist ni. Cumanya rakyat Malaysia tak sedar betapa pentingnya untuk menjaga kesihatan gigi. Gigi sama pentingnya macam kita jaga kesihatan diri. Typical Malaysian..bila sakit gigi, baru jumpa dentist (aku antaranya la hehehe).

p/s: teringat kat lagu lama "aduh mak..sakit gigi"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails