Wednesday, December 13, 2017

Namaste India- part 3

Sebelum aku teruskan cerita, mari aku cerita sedikit pasal houseboat yang aku duduk. Dalam houseboat ni, ada 3 bilik yang boleh memuatkan seramai 6 orang yang terdiri daripada Kak Zu (my roomate), Kak Nani dengan anak Bella, Ibu Indra dan Emma. 

Sepanjang sama-sama tinggal dalam houseboat, dapatlah kami berkenalan dan beramah mesra. Bila waktu makan sama-sama, ada sahaja cerita yang dikongsi. Mula-mula je nampak malu-malu tapi bila dah lama-lama jadi rapat pula. Tak kenal maka tak cinta. Betul tak? 

Bella, aku, Kak Zu, Kak Nani dan Ibu Indra. Emma tak ada sebab dia yang ambil gambar masa ni. 

Aktiviti seterusnya adalah ke Sonamarg iaitu sebuah kawasan pelancongan yang dikenali juga sebagai Golden Meadow dengan ketinggian 2,730 meter. Perjalanan ke Sonamarg mengambil masa lebih kurang 2 jam setengah dengan mengharuni kawasan perkampungan orang Kashmir. 

Selepas makan pagi di houseboat, kami menaiki shikara untuk ke jeti. Di jeti nanti, van telah tersedia menunggu untuk membawa kami ke Sonamarg. Terdapat ramai penjual yang mengambil kesempatan untuk menjual pelbagai barang. Aku tak beli pun sebab tak sempat. Katanya harga yang dijual amat murah daripada di houseboat. 

Naik shikara (sampan) ke jeti. 

Dalam perjalanan ke Sonamarg, kami berhenti sekejap ke tandas untuk buang air. Aku tak pergi ke tandas pun jadi aku telah mengambil kesempatan untuk ambil gambar. Belum sampai ke Sonamarg lagi tapi aku dapat melihat pemandangan yang ada dah sangat cantik. Kalau sampai di Sonamarg, macamanalah agaknya. 




Kami tidak berhenti lama sebab perjalanan kami masih jauh. Walaupun jarak ke Sonamarg sekitar 80km, untuk sampai ke sana mengambil masa yang agak lama. Ditambah pula keadaan dan struktur jalanraya yang tidak memuaskan. Sayang, kalaulah jalan ke Sonamarg dibaiki, mesti bertambah ramai orang ke sana. Sepanjang jalan, kami menikmati pemandangan yang cantik. Tak rasa pun masa berjalan dengan pantas.




Bila sampai di Sonamarg, hati berbunga-bunga gembira. Ya Allah cantiknya pemandangan. Inilah kali pertama aku dapat melihat sendiri salji. Rasa sejuk tak terasa sebab gembira sangat. 



Nampak salji di puncak. 

Sebelum meneruskan perjalanan seterusnya, kami dibawa untuk sewa kasut but. Aku cuba pakai tapi nampak gaya tak ada yang muat. Terpaksalah aku pakai kasut sendiri. Bukan apa, sampai di atas nanti, salji yang ada agak tebal. Bila kita pakai kasut biasa, nanti salji akan tembus kasut dan habislah basah kasut. Tak selesa bila berjalan nanti. 

Ada 2 pilihan untuk sampai ke peringkat seterusnya iaitu sama ada naik jip atau naik kuda. Kami mengambil keputusan untuk menaiki jip. Lagipun aku memang takut nak naik kuda. Hehehe..Nak ikutkan bila naik jip, lagi senang perjalanannya. 

Sampai sahaja, aku memang tak terkata-kata. Cantik betul!!!! Ramai yang menerpa dan mendaki bukit untuk main salji. Aku tak dapat nak ikut sebab keadaan kasut aku tak kalis salji. Nasib baik ada beberapa orang yang tak naik, sempatlah layan ambil gambar. 



Tengok semua diselaputi salji. Nampak putih sahaja. Yang best tu, cuma kami sahaja yang ada di situ. Jadi boleh ambil gambar sepuas-puas hati tanpa sebarang gangguan. 

Alamak, kita sambung lagi cerita trip India ni dulu. Lepas ni ada cerita dapat makan masakan Thai di India. (alasan je nak sambung cerita)  

p/s: kalau dapat guling-guling atas salji, mesti best. 😄

4 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails