Saturday, August 8, 2009

Alasan

Aku selalu dapat panggilan daripada seseorang yang akan jual sesuatu atau menyuruh aku untuk masuk kelab. Aku pun tak tau mana dia orang dapat dapat nombor aku. Suka-suka je nak call aku lepas tu merayu aku untuk ambil barang yang dia orang promosi tu.
Selalunya apa yang selalu aku buat:

"Sorry lah ye..orang yang awak cari tu tengah meeting. Ada apa-apa pesanan nak bagi?"

"Saya tengah meeting ni. Boleh call saya kejap lagi?"

"Saya tengah drive. Call kejap lagi"

"Awak salah orang ni. Saya bukan *******"


Banyak betul alasan aku tu. Nak buat macamana aku memang tak suka nak layan dia orang ni. Aku cukup pantang, kalau dia orang start cakap macam ni.."This the only chance in your life time. Susah nak dapat peluang ni lagi" Dah aku memang tak nak dan tak suka...apa lagi yang dia orang tak paham?? Nak aku cakap bahasa apa lagi??

Aku tak salahkan dia orang. Dah tu memang kerja dia orang kan? Cuma cara dia orang tu, kadang-kadang boleh sakitkan hati. Marketing tu marketing lah...but don't too pushy. Aku tau, dia orang kena achieve target. Kalau tak, dia orang tak dapat gaji lah.

Aku dulu pernah buat kerja marketing ni. Aku akui memang susah dapat customer kalau tak kena caranya. Ayat kena cantiiiikkkkk. Bak kata orang, sekali dengar tu boleh cair beb! Tapi aku tak lah sampai nak guna-guna orang. Bahaya tu. I guess marketing it's not my forte.

Anyway, aku taulah kalau orang tu baru join hal-hal marketing ni. Cakap kat customer macam ayat dah siap skrip lah. Cakap skema semacam je. Hahaha..

1 lagi perkara yang aku cukup pantang. Kalau orang suruh beli sesuatu disebabkan oleh bentuk fizikal badan aku. What the ****??!! Insiden ni selalu berlaku kat shopping complex. Contoh ayat: "Adik belilah teh ni..boleh bagi kurus badan adik. Boleh buang lemak-lemak badan" Eiii...menyampah betul! Asalnya aku nak beli terus tak jadi nak beli. Padan muka. Kurang sales kau tu!

Kot ya pun nak buat marketing, tengoklah orang dulu. Jangan cakap sebarang je. Maybe it's nothing to you but it's something to me.

p/s: buat kajian dulu sebelum marketing

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails