Wednesday, December 15, 2010

Driving phobia

Aku baru balik dari Jempol sempena pelancaran Digital Jempol. Penat tak hilang lagi ni. Dahlah aku drive sorang-sorang ke sana lagi. Takut juga sebenarnya sebab aku jarang drive jauh-jauh. Hari-hari aku drive dari rumah ke opis yang jauhnya cuma 25km sahaja. 

Kali terakhir aku drive jauh masa aku ke Batu Pahat. Dahlah masa tu kali pertama aku drive jauh. Kalau nak dibandingkan masa aku drive dulu, lagi takut beb. Nak pergi kerja pun kena fikir banyak kali. Boleh ke aku drive ni? 

Takutnya..

Ada sebab kenapa aku takut nak drive dulu. Masa aku ambil driving exam, aku kena ambil 3 kali! 2 kali untuk parking dan 3 kali untuk on the road. Bayangkan 3 kali ambil exam untuk on the road. Aku terus jadi fobia! Kali pertama ambil exam, aku siap dibawa pulang oleh penjaga exam. Hahaha!! Aku masih ingat lagi komen penjaga exam masa tu. Nak tahu? Antaranya: 
  • membawa kereta secara merbahaya
  • memandu sebelah tangan
  • tidak mengikuti peraturan jalanraya
Kesalahan yang sangat besar. Patutlah penjaga exam tak luluskan aku. Major fault. Padan muka aku! 

Satu lagi sebab aku takut nak bawa kereta dulu, lepas aku lulus exam aku tak bawa kereta terus. Lama juga aku tak drive kereta mahu dekat 8 tahun rasanya. Ayah dok bising bila lagi nak drive? Drive tak nak tapi tiap tahun memang aku tak pernah lupa nak renew lesen. Sampaikan ada orang tegur aku, "buat apa dengan lesen? buat gantung kat leher ke?" 

Bila aku dah ada kereta sendiri (Myvi kelabu) tahun 2005, barulah aku berlatih drive sikit-sikit. Itu pun masih ada perasaan takut lagi. Dahlah beli kereta auto, kalau manual, pasti dah berpeluh-peluh dibuatnya. 

Entahlah aku ni..badan je besar tapi pengecut. Alhamdulillah sekarang dah ok. Masih banyak lagi yang perlu aku berlatih. Aku belum mahir lagi nak buat side parking dan parking belakang. Kena berlatih dan terus berlatih. InsyaAllah boleh. 

p/s: nak cabar bawa kereta manual pula. ada berani? 

3 comments:

  1. aku bawak kereta manual...tak pernah bwk kete auto..dan x reti bwk kete auto...ekekek...walopon aku drive kete manual..tp aku rase aku x reti sgt bwk kereta...just bwk kereta ikot peraturan..ekkekke

    ReplyDelete
  2. kete manual la best kak long... baru 'adventure'... kene jalan jem kat jalan berbukit, huhh giler thrill...naik krem kaki main cluth ngan minyak....hu huu..

    ReplyDelete
  3. ena: sama la kita. bukannya pandai bawa kereta. kalau tanya pasal kereta, lagi tak tahu.

    kak long: tu la pasal. kena cuba bawa manual. cuma bila ya? hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails