Wednesday, January 5, 2011

Pengalaman darjah 1

Dah masuk hari ketiga bekerja pada tahun 2011. Agak susah juga nak sesuaikan diri untuk kerja semula selepas cuti panjang. Jangan tak tahu pada hari Isnin, aku boleh sampai awal semata-mata tak nak elak kesesakan jalanraya. Pada hari yang sama, hari pertama alam persekolahan. Saat paling sibuk bagi mak dan ayah untuk hantar anak ke sekolah terutamanya kalau anak pertama kali masuk sekolah. 

Teringat lagi masa aku mula-mula masuk darjah 1 (berpuluh-puluh tahun yang lalu) di Sekolah Taman Seaport. Malam sebelum tu, tak boleh nak tidur sebab teruja sangat nak masuk sekolah. Baju, kasut, beg dan buku teks dah siap awal-awal. Tunggu masa je nak pakai dan bawa ke sekolah. 

Hari pertama sekolah, masing-masing bau kedai..apa taknya serba-serbi barulah katakan. Hehehe. Dapat pula kawan-kawan baru, seronok sangat! Ada geng nak main masa rehat nanti. Rasanya masa aku sekolah dulu, ingat nak main je. Aku siap sanggup sampai sekolah awal pukul 6.45 pagi (masa tu aku bersekolah sessi pagi) semata-mata nak main dengan kawan-kawan. Permainan masa tu, sekadar mainan yang simple-simple sahaja contohnya lompat getah, batu seremban, main kejar-kejar dan tutup botol minuman. Sangat berbeza dengan permainan budak-budak sekarang. 

Bila dengar kawan-kawan aku bercerita pasal pengalaman hantar anak sekolah, ada yang menangis tak nak berpisah dengan mak ayah, cikgu kelas garang sangat dan macam-macam lagi. Agaknya macamana dengan aku nanti ya? Sara pun nak masuk darjah 1 tahun depan. Rasa cepat masa berlalu dan ya aku sedar aku dah tua ok. 

p/s: rasa nak jumpa balik kawan-kawan masa darjah 1 dulu. agak-agak mana dia orang rasanya. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails