Tuesday, August 14, 2012

Mood raya

Dalam minggu terakhir bulan Ramadhan, dah tak ada semangat nak buat kerja. Walaupun badan ada di opis, hati dah melayang jauh ke tempat lain. Bila masuk kerja, kejap-kejap tengok jam. Kenapalah jam ni tak bergerak langsung atau jam yang ada ni dah rosak? Hehehe...

Bagaimana persiapan raya? Kali ini aku buat simple sahaja. Kuih raya pun, baru buat 2 jenis. Konon plan nak buat sampai 4-5 jenis tapi tak tahulah sama ada sempat atau tak. Sabtu lepas aku dengan adik nombor dua pakat buat kuih raya sama-sama dan kongsi beli bahan kuih. So, kalau pergi ke rumah aku dan rumah adik aku, korang akan lihat kuih raya yang sama. Kalau ada beza pun, beza sikit je. Aku rasa bila kita buat kuih sendiri bukan sahaja jimat malah lebih sedap. Memang aku akui, nak buat kuih raya ni penat tapi aku puas hati.   

Selalunya aktiviti yang biasa aku buat pada pagi raya iaitu selepas solat sunat raya, semua ahli keluarga berkumpul di rumah dan bermaaf-maafan. Lepas tu, pergi ke kubur arwah mak, bacakan surah yasin dan kemaskan kubur. (masa ni memang meleleh air mata)

Aktiviti seterusnya beraya ke rumah saudara-mara yang berada di Temerloh dan Kuala Pilah sambil-sambil update cerita terkini. Apa taknya, dah lama tak jumpa pasti ada cerita menarik yang perlu dikongsi bersama-sama. Betul tak? 

Di sini aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tak lama lagi dan maaf zahir batin kepada semua. Kalau memandu, pandulah berhati-hati semoga selamat sampai ke destinasi. (cewaah macam ucapan PM kat TV pulak)

p/s: dok dengar lagu raya kat opis, lagilah malas nak buat kerja. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails