Friday, September 21, 2012

Dari Shanghai ke Shenzen

Aku pernah sebut yang aku ada plan jalan-jalan ke Shanghai tahun depan kan? Entah macamana aku boleh salah tempah, aku "tertempah" tiket ke Shenzen. Sepatutnya kalau nak ke Shanghai dengan Air Asia, tempah tiket ke Hangzhou. Bila aku tengok google map, Shenzen ke Hangzhou memang jauh, mahu dalam  1,341 km jaraknya. Addduuh gugur jantung aku dibuatnya.

Selesai sahaja aku tempah 3 tiket ke Shenzen baru aku perasan, aku buat kesilapan besar. Tanya dengan Air Asia sama ada aku boleh cancel dan minta ganti rugi, memang tak boleh. 

Aku dah mula panik, apa taknya aku dah habis belanja RM1,500 untuk tiket. Aku siap beritahu kawan-kawan aku yang ikut trip ni, aku dah silap beli tiket. Nasib baik kawan-kawan aku ok. On the spot terus tukar plan. Daripada  ke Shanghai, kami bercadang ke Shenzen, Hong Kong dan Macau. Amik kau! Sekali 3 negara kita orang teroka. Plan perjalanan belum ada lagi tapi rasanya kita main redah je. Apa nak jadi, jadilah. Baru lebih mencabar. Betul tak? 

Ada sesiapa pernah jalan-jalan ke Shenzen, Hong Kong dan Macau sekaligus? Bolehlah kongsi sama-sama tips yang perlu aku tahu. 

p/s: ok juga kita tukar plan. (pujuk hati lagi)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails