Thursday, February 19, 2015

Love from Melbourne - part 2

Sebelah petang pula, kami bercadang untuk jalan-jalan. Ada cara yang murah dan senang iaitu mengambil tram. 

Di Melbourne terdapat 2 jenis tram iaitu yang berbayar dan percuma. Memandangkan kami masih belum lagi nak kenal dan tahu kawasan Melbourne ni, kami bercadang untuk menaiki tram percuma. Untuk memulakan perjalanan, kami pilih stesen La Trobe Street. Dari hotel ke La Trobe Street bukanlah jauh mana pun, cuma jalan kaki dalam 10-15 minit dah sampai. 

Cari yang ada tanda kawasan tram percuma. 

Orang beratur nak naik tram.

Tram dah sampai. 

Dalam tram. 

Bila dah naik tram, duduk sahaja sambil menikmati pemandangan Melbourne. Nak senang, kita turun tempat kita naik tadi dapatlah kita mengelilingi seluruh kawasan Melbourne yang cuma mengambil masa 30-35 minit.

Yang berwarna hijau adalah perjalanan tram. 

Selepas menaiki tram, destinasi seterusnya jalan-jalan di sepanjang Swanston Street. Memang happening I tell you. Bermacam-macam bangsa manusia boleh dilihat di sini. Bukan itu sahaja, ramai juga yang buat persembahan main muzik. Aku layan je. 

Ada juga China Street. Kalau kat sini macam Petaling Street. Banyak tanglung digantung sebab nak sambut perayaan Tahun Baru Cina. 

Ok, selesai sudah perjalanan pada hari pertama di Melbourne. Hari kedua pula ambil tour ke Great Ocean Road. Kita sambung dulu ya. 

p/s: ada sedikit drama berlaku dalam tour nanti. 

4 comments:

  1. makin menarik pulak cerita nih..hurm...waktu Mazu ke sini musim apa eh...sejuk tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa ke sana musim panas tapi berangin & sejuk.

      Delete
  2. buskers ramai eh ? henseeeeem dak ahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai buskers. hensem? boleh lah
      hehehe..

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails