Monday, July 15, 2013

Jadual memasak

Selalunya aku masuk kerja pukul 8.30 pagi tapi untuk sepanjang bulan Ramadhan aku masuk kerja pukul 7.30 pagi dan balik pukul 4.30 petang. Aku sengaja pilih waktu ini sebab aku nak kejar balik awal untuk masak juadah berbuka puasa. Kalau lambat sikit, siaplah tersekat dalam kesesakan jalanraya. Seperti yang aku beritahu sebelum ini, aku cuba untuk masak tapi kalau keadaan memaksa (kes tak sempat), barulah aku beli makanan di pasar Ramadhan. 

Jadual memasak di rumah aku adalah senang. Aku masak untuk berbuka puasa dan adik aku masak untuk sahur. Kami saling bekerjasama untuk menyiapkan makanan dari dulu lagi. Bila masuk dapur, dah tahu apa nak buat. Tak payah nak diingatkan berulang kali apa nak buat dan itulah perkara sama yang selalu arwah mak aku tekankan. Oleh sebab itu, aku rasa lebih berdikari dalam urusan di dapur. 

Aku bukan nak buat perbandingan dengan makcik aku tapi bila dia berada di dapur, dia tak boleh nak agak apa nak buat. Mungkin sebab didikan dan asuhan makcik aku yang berbeza dengan aku adik beradik yang memang diajar dari kecil lagi. Aku juga tak nak salahkan sesiapa dalam kes ini tapi aku bengang sebenarnya. Kita dah sama-sama dah lama duduk serumah, pandai-pandailah bawa diri. Takkanlah setiap masa aku nak terangkan semuanya. Penat tau! Alamak teremosional pula akak. Sorry ya. 

Kalau korang macamana? Apa perasaan korang bila tengok ada orang lain senang-lenang di ruang tamu dan kita berhempas pulas terkangkang di dapur siapkan juadah? Panas tak? Marah tak? 

Ok, aku tak nak marah-marah lebih-lebih lagi dalam bulan yang mulia ini. Aku tak suka nak marah orang sebenarnya sebab kalau aku sekali marah, aku memang susah nak reda. 

Oh ya, lupa pula aku nak beritahu juadah berbuka puasa hari ini ialah ayam bakar (ayah aku beli), sayur lemak kobis, ikan pekasam goreng dan cucur jagung. Tak sempat nak ambil gambar tadi sebab lapar sangat. Hehehe..

p/s: sabar je lah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails