Monday, March 27, 2017

Kuching, Sarawak - syurga makanan

Untuk tahun 2017 dimulakan dengan trip ke Kuching selama 4 hari 3 malam. Trip dalam Malaysia dulu bagi warm up sebelum melangkah lebih jauh. Dahlah trip ke Kuching adalah trip last minit yang dirancang kurang daripada 1 bulan. Tak seperti trip sebelum ini yang mengambil masa berbulan-bulan. 

Trip ke Kuching kali ini lebih kepada jalan-jalan santai sambil menikmati makanan tempatan. Sepanjang aku berada di Kuching, aku menginap di Hotel Grand Magherita. 

Bilik di Hotel Grand Magherita. 

Pandangan daripada bilik. Boleh nampak Sungai Sarawak. 

Untuk explore Kuching, aku telah mengambil kereta sewa dan pandu sendiri. Sesiapa yang ada rancangan ke Kuching nanti, boleh hubungi Cikgu Halid (012-8871250). Servis memang baik dan yang best dapat kereta Axia baru. Harga pun boleh tahan, bayaran dikenakan adalah RM300 untuk 4 hari 3 malam. 

Kali ini aku rasa tak perlulah aku cerita terlalu terperinci sebab ini adalah trip ulangan dan kalau tak salah aku ini adalah trip kali ketiga. Aku cuma highlight yang penting sahaja dan manalah tahu boleh jadi rujukan kepada yang berminat ke Kuching nanti. Ok tak? Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh sahaja emel kepada aku. 

Kuching memang tempat terbaik untuk makan makanan laut. Boleh katakan tiap-tiap malam aku akan ke Top Spot untuk makan makanan laut. Kebetulan pula, malam sebelum aku sampai rupa-rupanya PM Dato' Sri Najib dah datang. Lokasi Top Spot tak jauh pun dari hotel. Kalau jalan kaki, dalam 10-15 minit dah sampai. 

Sayur pucuk midin goreng belacan. Wajib cuba. 

Udang masak butter. 

Umai obor-obor dengan umai udang. 

Oyster pancake. 

Jangan lupa juga untuk mencuba makanan tempatan di Kuching.

Laksa Sarawak. 

Aiskrim gula apong. 

Teh 3 lapis. 

Cerita selanjutnya, aku akan kongsikan ke mana aku pergi sepanjang berada di Kuching. Sempat lagi aku menyamar jadi pelajar Unimas. Perasan muda lagi tapi tak sedar diri umur dah tua. Hahaha! 

p/s: makanan laut dahlah sedap, murah pula. terbaiklah! 

2 comments:

  1. food kat Sarawak yes heavenly scrumptious.. sedapnya. aiskrim tu xdakn cuba x nampak kat kedai yang kami pi dulu. kalo dapat pegi Sarawak lagi memang sebab food. pegi Top Spot tu tapi orang ramai sangat. maka kami pegi cari tempat lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanan di kuching memang best. especially seafood. murah & sedap.
      kalau nak makan di top spot kena datang awal.

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails