Thursday, December 18, 2008

Memori


Gambar ni diambil masa aku darjah 1 Limau di SRK Kelana Jaya tahun 1981. Aku yang duduk sebelah kiri sekali. Nampak? Aku masih ingat lagi nama cikgu aku Pn. Zaharah dan beberapa nama kawan aku seperti Yassin, Rizal, Yong Foo Tye dan James. Pelik?? Aku cuma ingat kawan laki saja. Yang perempuan aku tak ingat langsung.

Aku ingat lagi macamana Yassin selalu kena buli yang selalu ikut perintah Rizal. Rizal selalu suruh Yassin buka seluar depan kelas. Apa lagi kena gelak lah oleh kawan-kawan yang lain. Kasihan Yassin. Yassin yang tak tau apa-apa..ikut saja cakap Rizal. Yong Foo Tye dan James pernah 1 tadika dengan aku dulu. Kalau aku jumpa dia orang balik, apa khabar dia orang ye. Ada yang dah jadi masyhur? 

Aku ada 1 kenangan yang tak akan lupa sepanjang aku sekolah kat sana. Masa ni aku dalam darjah 3 Jambu. Aku sangat suka dengan ketua darjah aku. Nama dia pun aku pun aku ingat lagi. Nama dia Zulhisham. Dia dok dekat je dengan rumah aku dulu. Itu pun aku tau sebab dia selalu pergi mengaji di masjid kat kawasan rumah aku. Aku siap tunggu dia semata-mata nak jumpa dia. Hahaha lawaknya masa tu. Yang pelik tu, walaupun rumah kami dekat, aku still tak tau dia dok mana. Usaha nak cari rumah memang selalu tak jumpa sebab dia ni selalu hilang masa aku cuba nak kejar dia.

Entah macamana, ditakdirkan tuhan, cewaaah macam buat drama lak. Masa aku dok pusing-pusing dengan basikal wonder woman kesayangan aku tu, tiba-tiba aku nampak dia depan rumah dia. Apa lagi, hati ini sangat suka lah. Sejak hari tu, selalu lah kami main sama-sama.
Tahun yang sama juga, aku kena pindah. Sedih sangat nak berpisah dengan kawan-kawan terutamanya dengan Zul. Dalam diam-diam aku cuba nak hantar surat kat Zul nak bagitau dia aku nak pindah tak lama lagi tapi tak dapat nak bagi sebab terkantoi dengan kakak yang jaga aku. Kantoi seh! Kakak siap nak report kat mak aku sebab aku nak kasi surat kat Zul. So, terpaksalah aku koyakkan surat tu dan tak dapat aku nak serahkan kat Zul. Anyway, sebelum aku pindah, aku sempat bagitau Zul yang aku kena pindah dan harap kita akan jumpa lagi. Hmmm..agaknya kalau aku bagi surat tu, sure malu. Oppss..aku tak tulis love-love ni. Budak-budak lagi mana la tau apa-apa. Nak dibandingkan budak-budak sekarang? 

They are more advanced daripada aku! Eiii please!

It's good to have memory like this. At least bila ada anak, aku boleh cerita kat dia orang.

p/s: kenangan itu indah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails