Wednesday, December 17, 2008

Dibius Virus!!

Mula-mula sekali aku nak minta maaf sebab dah lama aku tak update blog. Aku kena serangan jangkitan virus kat mata! Masa taip blog ni, aku cuma boleh buka sebelah mata je. Nak taip pun kena tengok betul-betul. Takut nanti salah eja. Hehehe dah nampak cuma sebelah mata.
Macam pernah je aku dengar lirik lagu.."Jangan pandang aku sebelah mata saja." Lagu apa eh?
Untuk sentiasa mengemaskini aktiviti aku kat sini sejak aku kena MC untuk 1 minggu, jom aku cerita kronologi penyakit mata aku ni. Ewaah!!

12 Disember 2008
Aku dah perasan mata aku sebelah kiri merah tapi ilek dulu. Mungkin tak ada apa-apa. Mungkin sebab mata masuk habuk.

13 Disember 2008
Aku tengok mata aku makin merah. Tak boleh jadi ni. Kena ke klinik dengan segera. Tengahari ni aku ada jemputan kenduri sepupu aku nak tunang. Pukul 9am, aku terus ke klinik Al-Zahrah(klinik panel aku).

Ramai gak yang datang nak jumpa doktor ni, takut je lambat nak jumpa doktor. Dah la hari ni hari Sabtu, sure ramai la nak jumpa. Pukul 9.40am, baru dapat jumpa doktor. Masa jumpa doktor, doktor cuma tanya je.

Doktor: Sakit apa ye
Aku: Sakit mata
Doktor: Ooh patut la saya nampak mata awak merah. Dah lama sakit?
Aku: Baru je semalam tapi saya rasa dekat area mata saya macam bengkak-bengkak je
Doktor: Ok. Nanti saya bagi ubat. Sila ambil kat farmasi. Hari ni awak keja?
Aku: Tak la
Doktor: Kalau gitu, tak perlu la saya bagi MC
Aku: Terima kasih ye doktor (keluar bilik doktor dengan rasa tak puas hati)

Tu je rawatan aku yang dapat. Tak ada nak pegang..tak ada nak pandang kat mata aku ni betul-betul. Dahla doktor perempuan. Kalau doktor laki, mungkin aku boleh bagi excuse la. Pendek kata aku memang tak puas hati. Disebabkan klinik ni salah satu panel opis aku, aku pergilah. Kalau tak, jangan haraplah.

14 Disember 2008
Mata aku bengkak bila aku bangun pagi. Alamak ni dah teruk. Bukannya makin elok mata aku ni. Bengkak kat mata pun dah makin naik especially keliling mata dan dahi.

Lepas maghrib, aku suruh adik aku ke klinik lain for second opinion. So kita orang ke klinik Shifa. Masa kat klnik Shifa, doktornya agak muda tapi cuba berusaha nak tolong aku. Ok sikit daripada doktor yang sebelum ni. Walaupun dia tak berani nak sentuh mata aku ni, dia ada inisiatif tengok keadaan mata aku ni dan beri sikit pandangan pasal mata aku ni. Apa-apa pun, kalau mata aku ni masih bengkak lagi, dia cadangkan pergi terus ke hospital jumpa pakar mata. Sebelum tu, sempat la dia bagi aku MC 1 hari.

15 Disember 2008
Mata aku makin sakit. Ayah cadangkan pergi klinik jumpa doktor dan minta surat nak jumpa pakar kat hospital. So, aku suruh adik aku ke klinik Shifa untuk dapatkan surat tu. Kali ni yang aku jumpa adalah doktor lain.

Doktor bagitau aku yang aku ni bukan saje kena sakit mata tapi kena kayap sekali! Yang bahagian bengkak-bengkak kat mata aku ni penangan kayap la. Siap bagitau kesan daripada virus chicken pox yang aktif semula. Aku bagitau la..masa sekolah pernah kena tapi tak sangka boleh kena balik. Baru aku teringat, baru-baru ni aku pernah kemas rumah. Agaknya kena masa tu la. Terjawab la penyakit misteri aku ni.

Lepas dapat surat tu, terus ke Hospital Putrajaya. Punyalah ramai orang kat hospital ni. Masa aku sampai dalam pukul 9 lebih. Siap aku boleh makan dulu sambil nak tunggu giliran. Pukul 2 lebih segala urusan kat hospital selesai. Doktor siap bagi MC 1 minggu tu. Lamanya aku cuti. Next week kena jumpa balik nak tengok perkembangan mata aku ni.

16 Disember 2008
Mata dah kurang sikit sakitnya. Dok umah je la jawabnya. Layan TV sambil-sambil lipat baju.

17 Disember 2008
Mata aku yang sakit mata tu dah boleh buka sikit. Nampak la sikit mata hitam aku ni. Kayap pun dah makin kering..sakit kepala pun dah kurang.

Sempatlah tadi aku amik beberapa gambar mata aku yang bengkak ni.


Caaak!! Nampak tak mata hitam aku tu? Yang kaler gelap sikit tu, kayap lah.

p/s: dari mata jatuh ke hati....

1 comment:

  1. siannya kakak aku.... nak g melawat, x seswai plak kalau bawak budak2 tu.. u hanging tough tau.. ikut jadual makan ubat tuh.. nanti dah sihat aku belanja prosperity burger double set meal skali ng aiskrim & whatever u want hehehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails