Wednesday, January 14, 2009

You're Fired!

Pagi tadi aku dapat sms daripada kawan aku yang dia kena berhenti kerja. Aku tanya atas sebab apa dia kena berhenti kerja dengan keadaan ekonomi yang tak menentu. Bagi aku amat tak sesuailah kalau nak berhenti kerja. Dipendekkan cerita dia ada buat 1 kesilapan yang tak patut dilakukan dan tak perlulah aku bagitau apa puncanya.

Ok..fine dia ada buat salah dan dia mengaku. Takkanlah tak boleh nak bagi second chance? Bagi aku kesilapan yang dilakukan tu tak la besar mana pun. At least bagilah surat amaran dulu sebelum nak suruh berhenti kerja. Bukannya songlap duit syarikat, rosakkan harta syarikat atau bunuh sesiapa pun. Yang aku kasihan kat kawan aku ni, ini adalah kali pertama dia buat dan agaknya nasib tak menyebelahi dia..dia terkantoi! Dahlah nak kena keluar dari syarikat dalam masa terdekat. Kalau dapat kerja, aku tak kisah lah tapi daripada cerita kawan aku ni, rasanya macam susah je nak dapat kerja. Duit kereta dan segala perbelanjaan nanti, siapa yang nak bayar?

Aku tau..aku juga pernah mengalami masalah yang sama. 6 bulan aku tak kerja seh. Alhamdulillah berkat kesabaran aku, aku dapat kerja yang lebih baik daripada sebelum ini. Mungkin ada hikmah sebaliknya. Mungkin tuhan nak tunjukkan peluang yang lebih baik. Nasihat aku kepada kawan aku, sabarlah. Insyaallah rezeki ada di mana saja. Berusahalah moga mencapai kejayaan.

p/s: sabar itu indah..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails