Tuesday, December 14, 2010

Tips perjalanan

Rombongan Cik Kiah ke Kota Kinabalu tahun depan setakat ini berjalan dengan lancar. Sampai hari ini, belum ada apa-apa lagi masalah yang timbul. Alhamdulillah dan harap semuanya ok. 

Tengok kat ticker di tepi blog ada masa lagi 10 bulan. Rasanya tak terlalu awal untuk plan dulu sebab trip sebelum ini memang aku plan awal-awal. Bila dah dekat dengan tarikh nak pergi, nanti tak rasa tertekan. Aku banyak dengar cerita kawan-kawan aku yang plan last minit dan akhirnya trip dia orang tak seperti dirancang. Sayang kan? 

Di sini biarlah aku meberi sedikit tips untuk merancang perjalanan:

1.Tetapkan bajet
Ini sangat penting sebab apa yang kita rancang berpandu kepada bajet kita. Kalau rasa nak trip yang mewah, siapkan diri keperluan kewangan terlebih dahulu. Jangan lupa bincang ahli rombongan nak tinggal di mana sama ada nak stay kat hotel atau apartment. Ya aku tahu ramai yang nak tinggal yang bertaraf 5 bintang tapi kalau bajet kita cuma mampu untuk 3 bintang, terimalah kenyataan dan ukurlah diri sendiri dengan kemampuan kita. 

2. Merancang aktiviti
Memandangkan rombongan Cik Kiah mempunyai 6 dewasa dan 3 kanak-kanak, rancangan aktiviti kenalah bersesuaian dengan ahli rombongan. Di sini, apa yang boleh aku rancang adalah aktiviti yang santai seperti jalan-jalan sekitar Kota Kinabalu, island hopping atau shopping. Apa-apa pun, dapatkan maklumat terlebih dahulu yang sesuai dengan ahli rombongan. Rajin-rajinkan diri baca pendapat dan nasihat mengenai tempat yang bakal kita pergi terutamanya kalau ini adalah trip kali pertama. 

3. Polisi
Ini pun penting juga sebab ia juga melihat kelancaran rancangan rombongan Cik Kiah nanti. Siapa nak uruskan penginapan? Pengangkutan? Makanan? Cenderamata? Kalau dah siap bajet, plan perkongsian kena terang dan jelas biar semua ahli rombongan faham. Baru nampak adil dan saksama. Betul tak? 

4. Check penginapan
Sebelum pilih mana-mana penginapan, cuba check dulu. Sekarang lagi senang, check sahaja dengan Pak Google atau pun TripAdvisor untuk dapatkan pendapat dan komen yang baik atau tidak. Kalau ada kawan-kawan yang pernah pergi, cuba tanya pasal keadaan penginapan, servis, caj penginapan dan macam-macam. Sekurang-kurangnya kita dapat gambaran serba sedikit dan kita tahu apa yang kita jangkakan nanti. 

5. Sediakan dokumen penting
Jangan lupa bawa kad pengenalan dan tiket penerbangan dan sila sampai di lapangan terbang tepat pada masanya. 

6. Jangan lupa bergembira!
Jangan tension-tension. Kita pergi untuk tenangkan fikiran. Bergembiralah! Jangan lupa ambil gambar sebagai tanda kenangan di sana. 

Harap ini dapat membantu untuk merancang perjalanan. Kota kinabalu, tunggu aku dulu bah! 

p/s: prektis cakap bah

2 comments:

  1. 10 bulan lagi ek? bestnyer nk gi saner...~hawa~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails