Friday, October 28, 2011

Kota Kinabalu part 4

Bermalam di Kundasang memang sejuk dan kebetulan malam tu hujan lebat. Kalau dapat tidur dibalut dengan selimut, memang terbaik tapi nak buat macamana kena bangun awal untuk bersiap sedia balik ke Bangi. Rasa sekejap sangat dapat jalan-jalan di Kota Kinabalu. 

Pada pagi itu, suasana dan pemandangan di sekitar Kundasang memang cantik. Nasib kami baik dapat lihat puncak gunung Kinabalu daripada tempat tinggal kami. 

Tempat tinggal kami di Kundasang.






Terpaksa keluar seawal pukul 6.30 pagi sebab perjalanan kami masih jauh dan banyak tempat nak singgah. Sempat singgah sekejap di Jambatan Gantung Tamparuli. Sejarah Tamparuli berasal daripada perkataan orang Brunei iaitu "ditampar oleh air". Di mana pada zaman dulu masa pedagang-pedagang Brunei datang ke sini mereka tidak dapat naik ke hulu sebab air sungai yang sangat deras. Jadi dinamakan "ditampar oleh air" yang disingkatkan kepada "Tamparuli."




Dalam perjalanan, berhenti sekejap di gerai yang jual lokan. Kata driver kami, kawasan situ memang terkenal dengan lokan dan kelapa bakar. Alang-alang dah sampai, rugilah kalau tak rasa. Let's dig in! 

Lokan dijual ikut saiz, besar, sederhana dan kecil. 

Kemudian lokan dibakar.

1 dulang lokan saiz sederhana cuma RM10. Memang sedap makan masa panas.

Puding kelapa harga RM4 sebiji. Sedap!

Kelapa bakar rasa macam air nira.

Destinasi seterusnya ke Pasar Filipina dan Pasar Ikan Masin untuk last minit shopping. 

Ada ikan masin, ikan bilis, udang kering, sotong kering, amplang dan macam-macam. 

Siap bungkus untuk dibawa dalam kapal terbang. 

Pelbagai mutiara dijual di Pasar Filipina. 

Mari abang, pilih mana yang suka. 

Shopping sudah, makan pun sudah seterusnya ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Tamatlah sudah perjalanan Rombongan Cik Kiah  ke Kota Kinabalu. Masa nak check in ada masalah sikit. Entah macamana staf yang jaga tu boleh terlupa nak daftar salah seorang ahli rombongan Cik Kiah. Nasib baik perasan. Kalau tak, kena tinggallah di Kota Kinabalu. Sabar je lah. 

Nanti aku akan kemaskini senarai contact person dalam page aku ni. Sesiapa berhajat ke Kota Kinabalu, boleh hubungi mereka. Semoga bergembira di sana. 

p/s: ada siapa nak ikut trip rombongan Cik Kiah?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails