Tuesday, November 12, 2013

Menangis

Agak lama aku tak update blog. Sepanjang aku kerja 6 tahun kat opis sekarang, aku rasa tahap stress telah mencapai tahap maksima pada minggu lepas. Buat kali pertama, aku boleh mengalirkan air mata depan boss aku. Dalam hati aku pesan, "jangan menangis..jangan menangis". Tahu-tahu je, aku menangis, aku tak boleh nak kawal lagi. 

Aku telah diasak dan dipaksa dengan pelbagai perkara sehingga aku tak terkawal dibuatnya. Boss besar nak report siap cetak cepat sedangkan banyak lagi yang perlu diperiksa. Ditambah pula syarikat percetakan belum dipilih lagi dan kalau dah lantik pun perlu masa untuk cetak. Kalau ikutkan hati, aku nak je menjerit, "tak boleh sabar ke?" 

Kalau tengok aku menangis, memang buruk rupanya. Malulah..

Aku nampak je gembira selalu tapi sebenarnya hati aku mudah terasa. Tengok cerita Toy Story 2 pun boleh menangis? Sungguh tak logik kan? Itu belum lagi cerita hindustan, kalau ada part menangis, memang aku menangislah. Sebelum ini, ada kucing mati pun boleh menangis sepanjang memandu pergi kerja. Sampai tempat parking kereta opis, periksa dulu mata merah lagi tak. Hahaha..tahu pula malu, tak nak orang tahu pasal kau menangis tadi. 

Cerita pasal menangis, ada beberapa fakta menarik yang boleh dikongsi bersama-sama terutamanya yang berkaitan dengan wanita. 

1. Faktor Hormon

Mengikut kajian yang telah dilakukan hormon wanita adalah lebih mudah dalam keadaan tidak stabil terutamanya apabila pada waktu datang bulan. Tekanan yang biasa bagi mereka kadang kala akan berubah menjadi suatu tekanan yang besar di mana ia boleh membuatkan mereka menangis. Kebanyakan wanita bersetuju bahawa mereka lebih kerap untuk menangis pada waktu datang bulan/haid. Dinasihatkan supaya jangan memberi sebarang tekanan kepada mereka kerana pada masa ini lebih sensitif daripada biasa.

2. Tujuan Manipulasi

Adakah anda sedar bahawa kebanyakan daripada wanita percaya dan yakin akan kenyataan bahawa lelaki itu lemah terhadap tangisan air mata mereka. Kepercayaan ini telah lama diketahui sejak dari dahulu lagi dan ada sesetangah wanita menggunakannya untuk memanipulasi keadaan supaya memihak kepada mereka. Mereka juga sangat yakin bahawa seseorang lelaki itu pasti sanggup melakukan apa pun hanya untuk memberhentikan tangisan mereka.

3. Faktor Kemarahan

Wanita adalah sama sekali tidak sama seperti kaum lelaki, wanita itu lebih cenderung meluahkan perasaan marah melalui tangisan. Ini adalah sifat semulajadi bagi setiap wanita. Wanita menangis dan marah biasanya kerana anda melakukan sesuatu yang mereka tidak sukai. Majoriti wanita bersetuju bahawa mereka merasa lebih tenang setelah meluahkan kemarahan melalui tangisan. Tangisan disebabkan kemarahan juga dianggap salah satu cara terbaik baik mengatasi emosi amarah mereka.

4. Faktor Memori

Wanita adalah makhluk ciptaan Allah yang mempunyai pemikiran yang sangat kompleks berbanding lelaki. Sebagai contoh, ketika anda sedang bergelak ketawa dan secara tiba-tiba sahaja mereka akan mengingati akan kenangan lalu sekaligus menyebabkan mereka menangis. Berdasarkan kajian yang telah dibuat, kebanyakan wanita lebih kerap mengingati akan setiap detik hidup yang mereka lalui selama ini berbanding dengan kaum lelaki. Tuhan telah mengurniakan mereka memori yang kuat bagi mengingati setiap kenangan bagi membolehkan mereka muhasabah akan perkara-perkara yang dialami.

5. Faktor Emosi

Pemikiran wanita itu terlalu mudah dipengaruhi oleh emosi berbanding akal fikiran. Mereka selalu secara automatik akan mengekspresikan akan satu tindakan itu berdasarkan emosi yang mereka hadapi, berbanding pula dengan lelaki yang sentiasa berusaha mengawal tindakan supaya tidak terikut dengan emosi mereka sendiri. Ini adalah merupakan perbezaan ketara antara wanita dan lelaki di mana lelaki lebih mementingkan pertimbangan akal fikiran berbanding mengikut nafsu dan emosi.

p/s: menangis, senjata wanita yang merbahaya.

3 comments:

  1. Salam akak.. lama tak dengar cerita. Menangis jugak salah satu cara untuk meredakan perasaan yang terbuku daam hati. Selesai menangis kadangkala terus rasa lega..

    ReplyDelete
  2. Ok. Ada 2 comment:

    1.Nangis tgk toy story dgn nangis tgh driving pegi keja tu macam comel. Tp kalau kucing belaan mati mmg sedih wooo..huhu.
    2.Dlm byk2 org, knp dpn diaaa???why??!!why??!! :p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails