Sunday, April 20, 2014

Day 2- Brunei (part 1)

Hari kedua di Brunei, aku merancang untuk meneruskan perjalanan aku ke Kuala Belait. Jarak dari Bandar Seri Begawan ke Kuala Belait  sejauh 106km yang mengambil masa selama lebih kurang 1 jam setengah.


Bangun pagi pukul 5 pagi sebab masuk subuh di Brunei awal. Boleh pula masa aku bangun, kaki cramp. Bukan sekali tapi dua kali cramp. Aduhai sakitnya. Bila kena kaki cramp, tak boleh nak panik nanti bertambah teruk. Nasib baik aku bawa yoko yoko untuk kurangkan sakit kaki cramp. 

Sebelum memulakan perjalanan, kita makan dulu. Nasib baik di Hotel Jubilee ada menyediakan sarapan pagi. Untuk sarapan pagi, ada disediakan menu dan boleh pilih 1 je. Aku tak ingat ada berapa jenis tapi untuk hari itu aku pilih bubur ayam. 

Ini menu sarapan pagi. 

Bubur ayam.

Lebih kurang pukul 8.30 pagi kami memulakan perjalanan ke Kuala Belait. Aku sebenarnya nak tengok Oil & Gas Discovery Centre dan Billionth Barrel Monument dengan berpandukan peta yang diberi oleh hotel. Dahlah peta yang diberi tak jelas, aku main ikut papan tanda ke Kuala Belait je. Entah macamana aku boleh pergi ke Muara, jalan yang bertentangan ke Kuala Belait. 

Nampak tak Muara terletak di atas? 

Bayangkan aku telah membazirkan masa memandu lebih kurang 1 jam gara-gara salah jalan. Terpaksalah aku patah balik semula ke Bandar Seri Begawan untuk kembali jalan asal ke Kuala Belait. Sabar je lah nak marah pun tak boleh sebab sama-sama tak pernah memandu di Brunei. Oklah, jadikan ini sebagai panduan supaya tak buat silap lagi. 

Jangan tak tahu harga kereta di Brunei memang murah. Untuk sebuah kereta Vios, harganya dalam $20-30 ribu sahaja sebab itu tak banyak motor ada di jalanraya. Sepanjang aku memandu di Brunei, aku pernah nampak sekali je orang bawa motorsikal. 

Bukan itu sahaja, pemandu di Brunei sangat bersopan santun. Mereka akan memberi keutamaan kepada orang yang melintas jalan dan kalau nampak lampu isyarat nak tukar warna kuning, awal-awal lagi dah tekan brek untuk berhenti. 

Dalam perjalanan ke Kuala Belait, aku singgah sekejap di Empire Hotel & Country Club, hotel yang memang cantik. Aku rasa mahu dalam RM1,000+ sebilik untuk semalam. Perrgh! 

Masuk je hotel, aku terus cari bilik air. Bilik air memang bersih kalah bilik air rumah aku. Apa taknya siap ada orang jaga dan bersihkan bilik air. Sambil aku basuh tangan, tiba-tiba kakak yang jaga bilik air tegur aku. "Dari Kuala Lumpur ya?" Aku mengiyakan je lah walaupun bukan. Kalau aku sebut Bangi, macam kakak tu tahu kat mana. Kakak siap cakap lagi, "Aku mahu ke Kuala Lumpur tak lama lagi. Aku ambil cuti ke sana." Aku senyum je lah, dalam hati "Ye lah kak. Suka hati kau lah." Aku siap tanya, "Boleh ambil gambar hotel tak?" Kakak tu siap beritahu, ambil lah. Sebelum aku keluar dari bilik air, aku sempat ambil gambar kakak tu. Sekali pandang, comel je aku tengok kakak tu. 

Kakak yang nak pergi bercuti ke Kuala Lumpur. 

Pemandangan di hotel memang cantik cumanya hotel ini terletak jauh sedikit dari bandar. Kalau sesiapa yang datang ke Brunei memang nak menikmati pemandangan, tinggal sahaja di Empire Hotel & Country Club. Aku sempat ambil gambar sekejap sebab panas sangat masa tu. Ok, cuci mata dulu ya. 




Kawasan kolam renang.



Kawasan lobi. 

Sebelum ke parking kereta, sempat jumpa dengan kawan lama. 

Kenapalah minah ni ambil gambar aku?

Aku nak makan apa hari ini?

Ok, kita sambung lagi perjalanan ke Kuala Belait. 

p/s: macam lama lagi je nak habiskan cerita aku kali ni. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails