Tuesday, August 23, 2016

Boracay - part 3

Dah sampai mana cerita trip Boracay kali ini? Punyalah lama aku nak update sampai aku sendiri hampir lupa. Apa tandanya tu? Nampak sangat aku dah tua kan tapi tak nak mengaku. Hehehe..

Memandangkan sebelah pagi kami dah buat aktiviti island hopping dan jalan-jalan sekitar Boracay, balik ke hotel untuk rehatkan diri. Ingatkan bolehlah nak tidur sekejap. Aku cubalah pusing badan ke kanan dan kiri tapi tak juga nak tidur. Nak tengok TV tak faham bahasa pula. Sudahnya aku baring atas katil dan pandang siling. Padan muka aku. 

Lebih kurang pukul 5 petang, adik dan ayah ajak aku mandi-mandi tepi pantai. Nak ke pantai taklah jauh mana pun dari hotel sebab Hotel La Carmela De Boracay ni memang menghadap pantai. 


Aku ingat nak ikut mandi tapi boleh pula aku tak bawa baju mandi. Aktiviti aku cuma duduk tepi pantai sambil-sambil cuci mata. Awas, cuci mata siapa pula tu? Jangan nak nakal-nakal tau! 


Aku perasan ramai betul orang yang buat istana pasir di tepi pantai. Sambil aku duduk tunggu adik dan ayah aku, depan aku ni ada 2 orang lelaki tengah buat istana pasir. Reka bentuk istana pasir pula, aku tengok lebih kurang sama sahaja. 



Dalam proses siapkan istana pasir. 

Yang ni dah siap. Ini pun aku curi-curi ambil gambar. Kalau tak, kena bayar.

Rasanya aku duduk di situ sekejap je. Apa taknya sebelah malam pula tempat tu akan bertukar menjadi tempat makan. Daripada aku kena halau, adalah lebih baik aku keluar dulu. 

Pekerja hotel sedang susun meja dan kerusi untuk persiapan aktiviti sebelah malam. 

Kemudian aku layan perasaan jalan-jalan tepi pantai. Bila dah petang ni, makin ramai orang yang datang. 

Siap ada orang jual jajan tepi pantai lagi tu. 

Bila dah semakin gelap, kami balik ke bilik. Memandangkan malam tu adalah malam terakhir di Boracay, ingat nak makan malam di luar. Sebelum ni dah nampak kedai makanan Arab di kawasan D Mall, ingat nak cubalah rasa. 

Lepas Maghrib, siap-siaplah kami ke sana. Malas nak jalan kaki ke D Mall, tahan tuk tuk dekat hotel. Bayaran dikenakan sebanyak PHP60 untuk sekali perjalanan dari hotel ke D Mall. Sampai sahaja terus ke kedai makanan Arab. Kita makan dulu. Servis agak lambat tapi nasib baik makanan dia sedap. Maaf tak sempat nak ambil gambar makanan.

Perut dah kenyang, jalan-jalan sekitar D Mall tengok apa yang menarik. Ayah aku pula nak cari baju buat kenangan di Boracay. Singgah ada kedai baju yang dimiliki oleh orang Islam dan sudah pasti ayah aku pun sukalah. Inilah masanya kita nak tolong saudara Islam. Bila beli barang jangan lupa tawar harga. Tawar punya tawar dapatlah harga PHP500 sehelai. 

Makan pun sudah, beli barang pun sudah, marilah kita balik. Dah tak larat nak jalan lagi, terus tahan tuk tuk ke hotel dan bayaran masih lagi PHP60 sekali perjalanan. Bayar je lah. Tuk tuk yang kami naik ni kecil sahaja. Kalau kami naik bertiga, memang muat-muat. Ayah aku naik depan manakala aku dengan adik duduk di belakang. 

Inilah rupanya tuk tuk di Boracay. 
(ehsan daripada Google)


Sampai sahaja di bilik, kemas beg sebab esok pagi nak balik dah. 

p/s: ada insiden di luar dugaan. malunya rasa. 

2 comments:

  1. Camna boleh lupa baju mandi... kan nak bercuti di pantai...haish rugi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah pasal. tak tahu macamana boleh lupa bawa pula
      memang rugi sangat! hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails