Thursday, December 29, 2016

Johor Bahru - short trip

Lamanya tak update blog. Cuti hujung tahun ni tak ada siapa ke yang ambil cuti? Kebetulan ada cuti panjang, pergilah jalan-jalan. Tak semestinya pergi jauh, dekat rumah pun ok. Tak pun, kita layan tengok wayang. 

Banyak pula aku bebel. Yang aku ni? Suruh orang cuti, kau ada nak pergi mana-mana ke? 

Haaaa..ini yang akak nak cerita. Nak tahu aku ke mana? Ke Johor Bahru la. Kali ini trip pandu sendiri sahaja. Dari Bangi ke Johor Bahru mengambil masa lebih kurang 4 jam. Nasib baik sepanjang perjalanan berjalan dengan lancar dan cuaca memang menyebelahi kami. Alhamdulillah selamat juga ke destinasi yang dituju. 

Kebetulan aku pun dah lama ke Johor Bahru dan kali terakhir kalau tak salah aku dalam tahun 2010. Perrghh 6 tahun tu. Trip kali ini nak cari tempat makan yang best, jumpa kawan lama dan masuk Legoland! 

Pada masa yang sama konon nak jadi makcik yang terbaik. Itulah siapa suruh janji nak bawa anak saudara ke Legoland. Bila dah janji, mereka apa lagi asyik tuntut janji dengan aku. Padan muka. Dengan budak-budak ni jangan suka hati buat janji. Mereka akan tuntut sampai dapat.

Aku dah senaraikan banyak tempat nak pergi. Macam biasalah impian terlalu tinggi tapi realitinya sempat singgah beberapa tempat sahaja. 

Sepanjang berada di Johor Bahru, kami menginap di Hotel Hallmark Regency. 

Ada 1 katil queen dan 1 katil single. 

Check in pun sudah, tempat pertama yang kami pergi ialah Plaza Angsana dan apa lagi kalau bukan nak cari Mee Rebus Hj Wahid yang masyhur itu. Memang ramai yang beratur untuk dapatkan mee rebus ni. 

Bagi aku, oklah. Mungkin aku bukan peminat tegar mee rebus. Kalau nak rasa, boleh je cuba. 

Kedai Mee Rebus Hj Wahid di Plaza Angsana. 

Seterusnya mencari pisang goreng mawar yang terletak sebelah Hotel Thistle. Katanya memang masyhur sangat di Johor Bahru sampaikan orang sanggup beratur untuk dapatkan pisang goreng. 

Masa aku sampai dah pukul 5 petang, masih kelihatan orang beratur panjang. Aku pun nak cuba rasa walaupun baru je lepas makan. Walaupun orang beratur panjang, servisnya cepat. Pisang goreng memang sentiasa ada. Sekejap je dah ada pisang yang baru goreng. 

Harga pisang goreng agak mahal, sekeping dalam 50sen tapi kalau nak beli memang dia letak 1 pinggan harga RM5. Lebih kurang ada 10 keping pisang goreng dalam piring. 

Sambal kicap? Sudah pasti ada tapi aku rasa sambal kicap kurang pedas. Kalau pedas, baru best! 

Inilah rupanya pisang goreng mawar. 1 piring pisang goreng harga RM5. 

Pisang goreng mawar ni memang rangup tepung dan pisangnya pun lembut dan manis. Patutlah ramai orang ramai beli pisang di sini. Makan pula dengan teh tarik, memang gandingan terbaiklah. 

Pada hari esoknya, kami ke Legoland. Tempat yang dinanti-nanti oleh anak saudara aku. Tiket ke Legoland aku dah beli online. Nak beli di kaunter pun boleh tapi aku nasihatkan belilah awal-awal. Bukan apa, orang beratur panjang beli tiket. Ingat tu. 

Sebelum masuk, terdapat beberapa orang petugas akan periksa tiket dan beg. Makanan memang tak diberi masuk tapi kalau bernasib baik, lepas juga. 

Legoland Malaysia. 


Legoland dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu Legoland Water Park dengan Legoland Theme Park. Aku pergi yang Legoland Theme Park sahaja manakala adik aku dengan anak-anak dia kedua-duanya. Harga tiket untuk 1 hari combo (water & theme park) dalam RM196 dan tiket untuk 1 hari theme park dalam RM156 tapi masa aku beli kebetulan ada offer. Beli 2 tiket, harga untuk tiket kedua dapat 50% diskaun. Banyak tu beza! 

Antara banyak tempat dalam Legoland Theme Park, aku suka sangat Miniland. Di situ ada miniature version bangunan dan kawasan yang masyhur di dunia. 

Masjid Putrajaya.  


KLCC. 

Taj Mahal. Teringat aku kenangan di India. Bila agaknya aku nak update ya. Hehehe..

Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Brunei. 

1 hari jugalah aku explore Legoland. Dah bayar mahal-mahal kan. Takkanlah nak masuk sekejap. Hehehe.. Banyak juga permainan yang ada tapi kebanyakannya sesuai untuk kanak-kanak. 

Ada insiden yang  berlaku masa aku naik 1 permainan. Masa tu, aku naik bot yang lalu atas air. Boleh pula, bot tu sangkut di atas lebih kurang 10-15 minit. 

Takut weh. Adakah aku yang terlalu berat yang menyebabkan bot tak dapat nak turun? 

Lama juga tunggu juruteknik untuk tengok dan baiki apa yang patut. Bila semua dah baiki, barulah dapat turun. Habis basah baju aku kena percikan air. 

Inilah permainan yang aku maksudkan. Bot yang aku naik, sangkut di pintu nak keluar. 

Pada hari terakhir adalah hari menjejak kasih. Apa taknya, ayah aku bercadang nak jumpa kawan semasa belajar di ITM yang dah lama tak jumpa. Lepas jumpa kawan ayah aku, aku pun berjejak kasih dengan kawan belajar di ITM. 

Dari Johor Bahru ke Taman Johor Jaya untuk berjumpa kawan aku. Kali terakhir kami jumpa pada tahun 1996, 20 tahun tak jumpa. Rindu sangat. Kebetulan pula hari masa aku sampai tu, adalah harijadi anak kawan aku. Minta maaf aku tak sempat nak beli hadiah. Lain kali ya. 


Inilah kawan aku yang dah lama tak jumpa. Nampak aku ni macam besar bagak.

Sempat juga kawan aku sediakan lontong dan pulut kuning dengan rendang ayam. Terasa sambutan hari raya pula. Sedap!  Aku siap bertambah makan. Bukan selalu dapat peluang macam ni. 

Dari rumah kawan aku, sempat singgah ke JPO. Nak tengok apa yang istimewa di sana. Dah alang-alang sampai Johor, takkan tak singgah sekejap. Memang banyak kedai yang menjual barang berjenama. Aku sekadar tengok je. Nak beli pun, tak ada yang menarik dan ditambah dengan kedudukan kewangan yang tak mengizinkan. 

Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan kami selamat sampai di rumah. Katanya nak buat lagi trip pandu sendiri lepas ni. Destinasinya belum tahu lagi. Ada cadangan tak? 

Untuk cerita trip India dan Perth, aku akan cuba untuk mulakan. Dah buat draf tapi bersabarlah ya. 

p/s: azam untuk tahun 2016 ada yang dah tercapai? 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails