Wednesday, May 9, 2012

Jalan-jalan di Singapura-hari keenam (last day)

Apa? Tak habis lagi cerita jalan-jalan di Singapura ni? Ok ok..ni hari terakhir di Singapura. Sebenarnya setiap hari aku membilang hari bila nak balik Malaysia. Sehebat dan canggih mana Singapura ni, Malaysia tetap di hati. Cewaah!

Pukul 8.30 pagi check out hotel. Senang bila dah check out awal-awal ni sebab tak payah nak fikir packing baju lagi. Nasib baik kat hotel ada disediakan perkhidmatan simpan beg memandangkan flight bertolak ke KLIA masih lama lagi iaitu pukul 6.15 petang. Takkanlah nak bawa beg yang berat-berat tu bersama-sama. Masih ada masa lagi..sempat lagi aku nak jalan-jalan sekitar dan kalau ada rezeki boleh last minit shopping. Hehehe..

Oh ya. Masa tengah tunggu ayah aku nak check out dan sambil-sambil duduk di lobi hotel, ada insiden kurang ajar berlaku. Nasib baik aku masih mampu bersabar kalau tak, dah lama aku tampar muka mamat ni. Ceritanya macam ni..

Mamat: You're from Malaysia?

Kawan aku: Yes. Where are you from?

Mamat: I'm from Taiwan.

Tiba-tiba mamat cakap cina, kawan aku beritahulah dia tak faham. Lepas tu, mamat tu tunjuk-tunjuk kat aku (aku duduk sebelah kawan aku) dan buat bahasa isyarat yang memberi maksud aku ni gemuk. Eh mamat ni kutuk aku pula tapi dalam hati, sabar...sabar.

Itu ok lagi..lepas tu dengan selamba mamat ni pegang lengan aku pula konon nak beritahu aku ni besar sangatlah. "Eh kau ni..pasal apa ni? Dahlah kau kutuk aku dan sekarang suka hati kau nak pegang lengan aku. Banyak cantik muka kau"

Entah kenapa aku tak menjerit dan marah mamat tu. Aku, kawan aku dan adik aku terdiam dan terkejut gila dengan tindakan spontan mamat tu. Last-last aku tinggalkan sahaja mamat tu. Bangang! Eeeiii..Suka hati je pegang aku.

Cerita pasal mamat tu habis macam tu. Kalau aku jumpa balik mamat tu, aku nak tampar muka dia. 

Plan asal pada pagi tu nak pergi Singapore Flyers dan River Cruise tapi tak jadi sebab ayah aku nak ke airport dulu memandangkan flight ayah pada pukul 2.45 petang. So kami hantar ayah ke airport naik dari MRT Bugis ke MRT Changi Airport. Senang sangat bila ada MRT, dalam setengah jam dah sampai. 

Tunggu MRT sampai. 

Lepas hantar ayah, singgah ke Geylang sebab dah tak jauh daripada airport. Apa lagi, naik bas nombor 24 dari airport dan terus ke Geylang. Apa lagi...dengan pantas beli kain dan baju. Kalau ikutkan hati nak stay lama-lama tapi tak boleh. Mana yang berkenan, beli sahaja. Tak perlu nak fikir banyak-banyak. Aku cuma sempat beberapa pasang kain untuk aku dan ahli keluaraga aku yang lain. :(


Mari kakak dan adik, pilih kain. 

Dah shopping di Geylang, destinasi seterusnya ke Singapore Flyer. Dari Geylang naik bas (aku tak ingat nombor berapa) dan turun di stesen MRT Raffles Place dan kemudian terus tukar ke MRT Promenade. Dari stesen MRT Promenade jalan kaki dalam 10-15 minit dan sampailah ke Singapore Flyer. 


Dah sampai Singapore Flyer. 

Memandangkan kami dah beli kupon Groupon untuk naik Singapore Flyer dan River Cruise, jadi tak perlulah kami nak beratur untuk beli tiket lagi. 

Singapore Flyer sangat luas. Boleh isi sampai 8-10 orang.

Kenapa aku happy semacam je ni?







Pemandangan melalui Singapore Flyer.

Lepas naik Singapore Flyer, terus ambil teksi dan ambil beg di hotel dan terus menuju terus ke Changi Airport. Sayang tak sempat nak naik Singapore River Cruise sebab nak kejar masa. Sampai di airport lebih kurang pukul 4 petang terus check in flight.  

Flight ke KLIA lambat gara-gara cuaca tak berapa mengizinkan dan aku tak pasti pukul berapa tolak. Lebih kurang pukul 7.30 petang sampai di KLIA dan aku rasa lega sangat. Alhamdulillah aku sampai pulang ke tanah air! 

p/s: insyaAllah kalau ada rezeki nak ke Singapura lagi. ada sesiapa nak ikut?

2 comments:

  1. mangkuk tu dari China la kak..bukan Taiwan. klo jumpa dia lagi, kita pijakkan aje. busuk punya olang. ceit!

    ReplyDelete
  2. china ya? aku dengar taiwan lah. hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails