Monday, July 29, 2013

Salam dari Hanoi - hari pertama

Selamat pagi semua. Aku selamat sampai Hanoi semalam dan terus ke hotel untuk check in. Untuk pengetahuan semua, aku ke Hanoi untuk menghadiri seminar “New Value Chain in Mobile Application Services” di Crowne Plaza Hotel pada 29-30 Julai.

Sepanjang perjalanan aku dari airport ke hotel, Hanoi dalam proses pembangunan dan kelihatan banyak jalanraya yang sedang dinaiktaraf. Oleh sebab itu, ia mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke hotel.

Hujan sepanjang perjalanan ke hotel.

Mari aku tunjukkan bilik aku. Boleh tahan harganya, untuk bilik deluxe harganya USD90+ untuk semalam.

Bilik yang agak besar.

Lepas kemaskan diri dan solat, aku bersama-sama kawan aku, ambil keputusan untuk jalan-jalan sekitar Old Town, Hanoi. Tempat pertama yang kami pergi untuk menyaksikan Water Puppet tapi sayang seluruh tayangan untuk hari semalam dah penuh. Jadi kami mengambil keputusan untuk melihat pada hari ini selepas tamat seminar. Harga tiket Water Puppet adalah 100,000 Dong.

Water Puppet.

Hari masih awal untuk pulang jadi kami jalan-jalan je. Apa yang aku dapat katakan, Hanoi memang penuh dengan motorsikal. Ke mana-mana sahaja ada sahaja yang memandu motorsikal sampaikan aku tak tahu macamana nak melintas jalan.

Di Hanoi banyak mengekalkan bangunan lama. Memang cantik kalau ambil gambar. Kawan-kawan aku yang suka fotografi memang mengambil kesempatan sebaik-baiknya. Oleh sebab kamera aku tak canggih mana, gambar aku taklah secantik mereka. Hehehe..

Roti Perancis ada dijual di mana-mana sahaja.

Bangunan di Hanoi.

Kawasan parking motorsikal.

Di Tasik Hoan Kiem.

Jam pukul 6 petang dan kami mengambil keputusan untuk mencari tempat untuk berbuka puasa. Ramai yang mencadangkan makan di Restoran Nisa tapi sayang tutup pula masa kami sampai. Alamak macamana aku nak buka puasa ni?

Ok kita cari lagi dan sampailah kami ke Restoran Namaste, kedai yang mensajikan makanan India. Nasib baik halal. Juadah berbuka puasa pertama aku di Hanoi, aku makan nasi beriani udang dengan air mangga lassi dengan harga 165,000 Dong. Aku makan sampai licin. Aku tak tahu sama ada aku lapar dan penat jalan selama 2 jam atau makanan dia memang sedap. Aku rasa kedua-duanya.

Lepas makan, ambil teksi dan terus pulang ke hotel. Sampai di bilik, aku terus tidur. Letih.

Ok. Aku nak siap-siap pergi ke seminar. Jumpa lagi.