Tuesday, March 24, 2020

Ujian Covid-19

Minggu lepas aku, ayah dan adik buat ujian saringan Covid-19 memandangkan aku ada direct contact dengan pesakit positif Covid-19. Sebelum ini ada buat rujukan dengan Klinik Kesihatan sama ada aku perlu buat ujian saringan atau tak. Selagi tiada tanda-tanda demam, badan panas, batuk dan sebagainya, jangan buat apa-apa dahulu. 

Baru-baru ini, ada berita daripada opis memaklumkan untuk buat ujian saringan jadi aku pergilah. Sekurang-kurangnya aku tahu status kesihatan aku sama ada positif atau negatif Covid-19. 

Pada pagi 17 Mac 2020, aku pun buatlah ujian saringan di kawasan opis aku. Berdebar-debar juga rasanya sebab aku dapat tahu kena ambil sample melalui hidung dan mulut. 

Image result for saringan ujian covid 19

Inilah caranya mereka ambil sample saringan ujian Covid-19. Memang dalam kena jolok hidung dan mulut, mahu tercekik aku dibuatnya. Ayah aku kena 2 kali sebab tak cukup sample. Aduhai! 

Lepas dah buat saringan ujian Covid-19, ada lagi azab yang perlu aku tempuh. Nak tunggu jawapan keputusan pula. Katanya dalam 2-3 hari akan dapat jawapan keputusan melalui emel. Hari-hari aku tengok emel dan pernah juga terbawa-bawa dalam mimpi sebab risau sangat. Badan pula rasa sekejap panas dan sekejap sejuk, kadang-kadang batuk. Ish itu macam ada tanda-tanda Covid-19 je. 

Pada 20 Mac 2020, sampai juga jawapan keputusannya. Alhamdulillah, semuanya negatif! Rasa nak menangis aku dibuatnya. Bersyukur sangat-sangat.

Setiap hari ada sahaja peningkatan pesakit Covid-19 dan baru-baru ini berlaku kematian di Malaysia. Aku ingin menyeru kepada semua, duduk sahaja di rumah sekiranya tiada urusan di luar. Boleh kan? 

p/s: jaga kesihatan ya semua. 

3 comments:

  1. Alhamdulillah
    semoga dijauhi dari ancaman wabak tersebut

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kak.. take care ye..
    may Allah ease semuanya

    ReplyDelete
  3. dah keluar result baru lega kan. selamat stay at home dont owes open2 fridge door makcik yea..😜😜

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails