Wednesday, April 7, 2010

Pasport

Agak lama aku tak update blog aku. Alasan sama yang sentiasa aku beri...sibuk memanjang. Hehehe.. Ok hari ini aku ambil cuti sebab nak uruskan renew pasport dan bayar yuran pengajian. 

Sebelum aku nak cerita lebih lanjut apa yang aku buat hari ini, aku terima sms daripada kawan aku tanya sama ada aku pergi perhimpunan bulanan  atau tak.   Boss emel aku semalam pukul 8 malam dan expect aku baca emel untuk pergi ke perhimpunan tersebut. What??! Dahlah aku tengah blur-blur lepas tu suka hati nak suruh aku pergi. Hello! Aku dah minta cuti tau dan jangan pandai-pandai nak suruh aku pergi. Banyak cantik. Eiii geramnya!! Boss aku tak ingat aku dah minta cuti dan untuk pengetahuan semua, dia sendiri yang approved ok. Lainlah kalau aku sendiri ponteng kerja. 

Baik aku stop cerita pasal boss aku. Buat sakit hati je kalau aku cerita. Cerita pasal buat pasport hari ini, pagi-pagi lagi aku dah keluar rumah dengan harapan orang tak ramai lagi. Ternyata aku silap. Masa aku sampai Pejabat Imigresen pukul 8 pagi, aku dah nampak orang dah beratur panjang. Bila sampai aku dapat nombor giliran, aku adalah orang yang ke-82. 

Bila dapat nombor giliran, kena tunggu lagi sehingga nombor aku dipanggil untuk urusan proses seterusnya. Bila sampai giliran aku, pegawai kaunter siap tanya aku, "gambar bila ni kak? saya tak berani nak jamin gambar ni lepas." Nak tahu kenapa? Gambar aku beri tu gambar lama, tak salah aku gambar tu diambil pada tahun 2006. Ok..aku admit gambar tu nampak muda sedikit sebab masa tu aku tak lah bulat macam sekarang dan muka aku terlebih make up. (lipstik merah gila!) Aku tak cakap apa-apa tapi kalau kena ambil gambar semula, ambil je lah. 

Next..aku kena tunggu lagi untuk urusan pembayaran pasport. Aku cuma ambil pasport harga RM100 yang boleh pakai untuk 2 tahun sahaja. Oklah tu..aku pun bukannya selalu pergi luar negara. Lagipun aku tak bawa duit banyak tadi, tak cukup nak buat pasport RM300. Lepas pembayaran pasport, pegawai kaunter beritahu yang aku boleh dapat pasport lepas pukul 11.45 pagi. Masa tu baru pukul 9.50 pagi. Hmmm tunggu lagi. 

Kebetulan aku memang ada urusan lain nak kena uruskan. Jadi aku ambil kesempatan untuk bayar yuran pengajian melalui EPF. Pejabat EPF memang sebelah je dengan Pejabat Imigresen jadi aku boleh je jalan kaki ke sana. Nasib baik kat Pejabat EPF tak lama, dalam 15 minit dah selesai semua. Singgah kedai sekejap beli barang dapur. Tengok jam masih baru pukul 10.40 pagi. Apa lagi aku nak buat?  Kita layan ABC kat Kedai Yus dulu. 

Pukul 11.40 pagi aku dah balik semula ke Pejabat Imigresen. Kena beratur lagi nak dapat nombor giliran. Nasib baik tak lama tunggu sebab dalam pukul 11.55 pagi akhirnya aku dapat pasport! Yeaah! 

Penantian aku terbalas juga akhirnya. 

p/s: pasport lama cuma pakai 4 muka surat sahaja. 

2 comments:

  1. ckup ah 4 lai tu, kan biz kita kat dlm negara je, jrg luar ngara, mjadi rakyat mbantu kbgkan eko negara. Muahahahahaaa!!! aku nk buat yg 3 lai je, supaya x mbazir. ada ke?? :p

    ReplyDelete
  2. kalau ada untuk 3 helai sahaja, aku memang nak. go green kan? tak elok pakai kertas banyak-banyak ni. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails