Monday, December 13, 2010

Beri aku peluang

Jumpa balik kawan lama kat Facebook adalah saat yang paling gembira. Bayangkan baru kejap tadi, aku dapat  jumpa kawan sekolah rendah, Rizal Firdous. Kali terakhir jumpa Rizal pada tahun 1992 masa tu aku form 6 di SAAS dan Rizal form 6 di High School Kajang. 

Banyak faedahnya Facebook kalau kita guna sebaik-baiknya. Jumpa skandal lama pun ada. Tak perlulah aku sebut namanya. Malu seh. 

Satu fakta menarik yang berlaku sekarang terutamanya di Malaysia, kes cerai  boleh berlaku disebabkan oleh Facebook! Bahaya kan? InsyaAllah kalau kita pandai membawa diri, semuanya akan ok. 

Berbalik cerita Rizal tadi, aku dapat tahu dia kerja sebagai cikgu di Sekinchan. Jauh tu! Sebenarya aku dah tahu lama yang dia tu cikgu sebab dia pernah ajar adik sepupu aku dulu. Baguslah jadi cikgu..kerja yang sangat mulia. Aku nak jadi cikgu? Memang tak ada tokoh nak jadi cikgu. Jadi kes dera nanti. Hahahaha!!

Bila dah jumpa balik kawan lama ni, soalan yang selalu ditanya, "anak dah berapa?" "mana cik abangnya?" Arggghhhh!! Soalan yang malas aku nak jawab. Macamlah tak ada soalan lain nak tanya. Cubalah tanya, "kerja kat mana?" "tinggal di mana?" "buat apa sekarang?" Soalan yang tidak ada unsur-unsur terlalu peribadi. Ayah aku pun tak tanya soalan macam tu. Rasa boleh kan? 

Kalau aku nak tipu, aku ok je tapi sampai bila aku nak tipu? Lama-lama aku yang kena. Aku bukannya marah cuma, aku dah penat nak jawab. InsyaAllah masa akan tiba. Sama-samalah kita berdoa ya. Jangan risau, aku pasti akan jemput kenduri aku nanti. (manalah tahu 2011??)

Ya aku tahu semua mengambil kisah pasal aku. Semua sayang aku dan aku pun sayang korang. Berilah aku ruang dan peluang untuk aku menikmati kehidupan aku. Tak susah kan?

p/s: peace ok!

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails