Thursday, March 3, 2011

Gobok antik


Bila tengok gambar gobok (almari) ini, teringat aku kepada arwah wan. Apa taknya, dalam gobok inilah arwah wan simpan lauk. Kalau masa raya, arwah wan akan simpan rendang ayam dalam gobok untuk ahli keluarga yang lain. "Jangan makan rendang tu. Tinggalkan untuk orang lain juga" itulah yang selalu  dipesan oleh arwah wan. 

Aku macam biasalah, mana nak dengar cakap orang. Dalam diam-diam aku akan ke dapur, buka gobok dan ambil rendang. Ambil sedikit-sedikit dulu kalau ambil sekali banyak pasti orang perasan. Hehehe...

Sekarang semua tinggal kenangan dan gobok arwah wan masih elok lagi kat kampung. 

Pagi tadi aku jumpa iklan jual gobok macam arwah wan kat mudah.my. Kalau ada sesiapa berminat bolehlah klik kat sini. Harga boleh tahan juga..tak salah aku dalam RM450 sebuah. 

p/s: susah nak cari gobok antik macam ni sekarang. 

2 comments:

  1. mahal nyerr!!! kat kampung ada 2 benda tu. msh elok lagi tapi dah tak simpan lauk gik. simpan dlm tudung saji dah

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..mahal juga harganya. org dulu mana ada peti sejuk so lauk simpan dalam gobok je la. hehehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails