Sunday, March 27, 2011

Hari gaji adalah hari bayar hutang

Sesetangah orang akan gembira bila gaji masuk. Bagi aku, aku tak sempat nak menikmati duit gaji aku sebab lebih daripada separuh gaji aku akan digunakan untuk bayar hutang. Bayar duit ansuran kereta, bil telefon, astro, streamyx, pinjaman pendidikan JPA dan banyak lagi. Itu nasib baik lagi masih tinggal rumah dengan famili kalau tak dah kena bayar duit sewa rumah. Akhir sekali tinggal berapa RM je untuk aku belanja sementara nak tunggu gaji yang akan datang. 

Bukannya aku tak bersyukur cuma aku teringat masa aku kerja dengan Giant dulu. Gaji taklah banyak macam sekarang tapi masih boleh simpan duit. Ok..dulu ada baju seragam jadi tak perlu nak risau untuk beli baju baru. Makan pun siap bawa bekal lagi tu. Hmmm...dah banyak jimat duit kat situ. 

Sekarang? Nak simpan duit berapalah sangat. Nasib baik ada buat skim potongan gaji masukkan duit dalam Tabung Haji. Bolehlah aku nak survive sikit.

Harapkan Abang B, sampai hari ini belum nampak bayang-bayangnya lagi. Aku dah malas nak mengharap apa-apa daripada Abang B. Kalau ada rezeki, insyaAllah ada. Dalam hati memberontak, "mana Abang B aku???"

p/s: semakin besar periuknya, semakin besar keraknya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails