Wednesday, November 21, 2018

Western Australia Exploration - part 2

Perth - Albany

Pagi-pagi lagi merancang untuk mengambil kereta sewa sebab kami akan meneruskan perjalanan yang jauh iaitu ke Albany. Perjalanan dari Perth ke Albany adalah sejauh 415km yang mengambil masa lebih kurang 4 jam memandu. Memang cipta rekod sebab aku tak pernah bawa kereta sejauh ini terutama sekali di Malaysia. Yang aku tahu, dari rumah ke pejabat setiap hari. Hahaha...

Untuk mengambil kereta sewa di Bayswater, kami jalan kaki dari hotel. Bas memang ada tapi kekerapan tak selalu terutamanya pada hari Ahad. Mahu berpeluh walaupun dalam Google Map menunjukkan sekitar 10-15 minit jalan kaki. Hakikatnya ia mengambil masa lebih daripada itu kalau ikut kelajuan langkah aku berjalan. 


Urusan kereta sewa mengambil masa yang singkat sahaja. Selepas selesai urusan pembayaran, terus dapat kunci kereta dan GPS. Agak kekok juga nak memandu kereta sebab belum biasa lagi dan ditambah pula kali pertama ke Perth. Dapat sahaja kereta, balik semula ke hotel untuk dapatkan beg dan barang-barang. 

Destinasi pertama adalah Caversham Widlife Park dan merupakan destinasi wajib sekiranya berada di Perth. Bayaran masuk adalah AUSD26 seorang. 


Pintu masuk Caversham Wildlife Park. 

Geram je tengok koala ni. 

Tengoklah kangaru yang melepak bergelimpangan. 

Geli pula kangaru jilat tangan aku. 

Boleh pula masa aku beratur nak ambil gambar dengan koala, aku boleh jumpa dengan cikgu aku masa darjah 3 dengan keluarga. Aduhai..punyalah jauh jalan tak sangka jumpa. Sempatlah juga sesi jejak kasih. Siap tanya berapa lama di Perth, pergi berapa orang, datang sini macamana dan banyak lagi. Terasa macam celebrity kena jawab banyak soalan daripada wartawan. Perasan tak sudah-sudah aku ni. 

Tak boleh lama-lama di sini sebab perjalanan kami masih jauh. Aku tak nak sampai ke Albany lewat sangat. Dalam perjalanan, tiba-tiba kangaru liar berhenti depan kereta. Nasib baik kawan aku sempat berhenti kalau tak, aku tak tahu nak cakap apa. Kami biarkan kangaru berlalu pergi, barulah teruskan perjalanan. Fuuh mahu gugur jantung aku dibuatnya sebab terkejut. 

Lebih kurang dalam 8.30 malam sampailah kami ke Albany dan kami menginap di Ace Motor Inn. Kami disambut oleh pekerja yang bersopan santun dan lembut suaranya. 

Lepas check in, terus cari kedai makan sebab sepanjang perjalanan ke Albany kami tak makan apa-apa. Hanya makan makanan ringan dan kawan aku pula masa tu berpuasa. Hati membuak kegembiraan apabila jumpa kedai makanan kebab halal. Apa lagi, terus order makanan banyak. 

Makan pun sudah, tidurlah jawabnya. 

p/s: sambut hari raya haji di perantauan kali pertama. 

5 comments:

  1. Rindu pulak dengan Perth ni...

    ReplyDelete
  2. Wwah seronok kau makcik, cemburu aku

    ReplyDelete
    Replies
    1. best makcik. memang aku plan nak ke sana lagi. nak ikut?

      Delete
  3. Mazu pergi trip ni berapa org? Best memandu di perth jln lengang jek pastu stereng pun mcm kereta kat msia sblh kanan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails