Saturday, May 9, 2009

Sharing is caring..

Semalam aku singgah kedai Yummies (kedai bahan buat kek & kuih) nak beli barang sikit sebab nak buat pizza dan cheese kek. Masa aku tengah pilih barang, aku jumpa ada 1 couple (suami isteri) ni pun nak cari bahan untuk buat pizza esok. Entah macamana tiba-tiba aku boleh jadi peramah so aku tegur lah si suami ni.

aku: nak buat pizza ke?
mamat: a'ah. isteri saya baru nak belajar masak pizza kak
aku: oooh..saya biasa buat pizza sendiri
mamat: oh ye ke? (dengan muka sedikit terkejut)
aku: awak nak resepi ke?
mamat: boleh juga. biasa akak pakai tepung apa?
aku: saya biasa pakai tepung gandum biasa je tapi kalau nak sedap pakailah tepung high protin
mamat: oh ya? (si isteri terus ambil tepung high protin masuk dalam bakul)
aku: nanti boleh saya bagi resepi
mamat: terima kasih kak..nanti saya jumpa akak ye

Lepas selesai buat pembayaran, aku terus tunggu couple tu. Kebetulan ada kedai makan kat sebelah. Jadi dengan selamba kita orang duduk situ untuk dapatkan resepi pizza. Si isteri terus ke kereta dan ambil buka nota dan pen untuk salin resepi daripada aku.

Bila dah habis salin resepi, aku minta dia orang bagitau aku kalau pizza tu menjadi dan kalau ada apa-apa masalah nak buat, call je aku. Kepada couple Niza dan Izad, aku ucapkan selamat mencuba. Semoga hasilnya menjadi. Kepada sahabat aku yang lain dan pembaca blog aku yang setia, aku pun nak kongsi sama-sama resepi pizza aku tu. Resepi ni aku dapat daripada mak sedara aku pada tahun 1991.

Doh pizza:
2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan air suam
1 sudu besar gula
1/2 paket yis kering (1 paket yis dalam 11 gram)
sedikit garam
minyak masak

1. Air suam dicampur dengan gula dan yis. Gaul sebati dan ketepikan. Kalau nak tau yis tu boleh dipakai lagi atau tak, masa gaul tu kalau nampak ada buih-buih. Itu tandanya yis tu boleh dipakai. Kalau tak, yis dah mati.
2. Tepung gandum dicampur dengan garam. Ketepikan.
3. Campurkan bahan no. 1 dan no. 2 bersama-sama. Uli sampai tak melekat di tangan dan bekas. Kalau rasa lembik lagi, tambah sedikit tepung. Uli sampai jadi bola.
4. Lumurkan minyak sekeliling doh dan biarkan kembang.
5. Bila dah kembang, tumbuk (ala-ala Mike Tyson) doh tersebut untuk keluarkan angin. Canaikan doh dan letakkan atas acuan.
6. 1 sukatan doh ini boleh buat 2 keping pizza (kalau suka yang nipis) atau 1 keping pizza (kalau suka yang tebal).
7. Untuk topping, ikut suka hatilah. Pastikan letakkan keju yang last sekali.
8. Bakar dalam suhu 180-200 celcius untuk 20-30 minit. Kalau nampak keju tu dah tukar warna coklat, dah masaklah tu.

Selamat mencuba!!!!!!

p/s: suka letak nenas kat pizza. sedap!!!!

5 comments:

  1. aku mls wat, aku nak makan je! Makcik mms aku sbiji k. lapbiuu!! camat ari ibu!

    ReplyDelete
  2. salam kak...wah panjangnye citer...siap berdialog lagi tuh..hehehe 4 ur information..kami success wat pizza itu pun 2 kali fail...bknnya salah resepi tp yis tu dah kojol...

    anyway thx 4 da resepi..nxt time nak try cheese cake plak lerrr...hehehe :)

    izat dah jadi food tester..dia ckp pizza nih ada umphhh...wallllaaa...:)

    ReplyDelete
  3. glad to hear that niza
    lepas ni kalau nak makan piza boleh buat sendri la kan

    ReplyDelete
  4. as'kum kak maz ;)

    saya kalao ada tepung jer.. terus suh nizza buat kan pizza ;).. dulu kalao ada tepung balance asyik buat cekodok jer.. tapi semenjak - duamenjak dh jadi org italiano.. ;)..

    saya buah citer akak .. sharing is caring dlm facebook saya yer..

    ReplyDelete
  5. satu peningkatan tu
    kalau tak, asyik buat cekodok je kan?
    ada facebook?
    waah boleh la add kita ya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails