Saturday, July 30, 2011

Aktiviti cari makan

Baru balik dari trip yang tak dirancang. Nak tau aku ke mana? Aku ke Batu Pahat dan kebetulan pula adik aku ada meeting kat UTHM. Alang-alang tak ada apa nak buat, aku pun ikut sekali ke sana. Sambil-sambil tu bolehlah sekali jalan-jalan cari makan. Betul tak?

Sementara adik aku meeting, aku dan rombongan Cik Kiah yang terdiri daripada adik bongsu, adik ipar, Sara dan Hadi jalan-jalan sekitar Batu Pahat. Tahun lepas aku ada buat trip jalan-jalan cari makan di sana. Siapa ingat lagi? Ok...cuba imbas kembali trip aku ke Batu Pahat kat sini

Serba sedikit mengenai UTHM:

Sejarah Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) bermula pada 16 September 1993 dengan penubuhan Pusat Latihan Staf Politeknik (PLSP), yang bertujuan melahirkan dan melatih tenaga pengajar yang berpengetahuan dan berkemahiran dalam pelbagai bidang kejuruteraan untuk sistem politeknik di negara ini.  (sumber daripada laman web UTHM)

Sempat lagi ambil gambar sekitar UTHM. 







Lepas adik aku selesai meeting, misi seterusnya adalah mencari mee racun yang sangat terkenal di Batu Pahat. Agak mencabar juga nak mencari sebab kebetulan banyak kedai yang tutup. Akhirnya, kami jumpa juga gerai yang menjual mee racun.

Adik aku ambil mee racun biasa harga RM3.50.

Aku ambil mee racun special 1 harga RM5.00.


 Depan kedai mee racun.


Kedai mee racun yang terletak di Jalan Rotan Tungal, sebelah 
dengan masjid dan berdekatan dengan Carrefour.

Bagi aku, mee racun rasanya biasa je..kombinasi rasa mee bandung dengan mee rebus dan kalau ambil mee rebus special ada letak gear box sekali. Aku boleh bagi 3 bintang daripada 5 bintang. Servisnya agak slow sebab mee racun ini bukannya dimasak sekali banyak. Kena tunggu sekejap untuk makanan disediakan. Siapa ingin mencuba, silalah cuba. 

Rancangan asal nak bermalam di Batu Pahat tapi tak jadi. Seterusnya kami meneruskan perjalanan makan makanan laut di Alai, Melaka. 

Ikan siakap bakar

Udang masak butter

Pahat sweet sour

Sotong goreng tepung.

Komen aku? Sotong goreng tepung agak masin sedikit dan lauk yang lain rasa  oklah. Harga? Untuk makan lauk tadi dengan otak-otak 40 keping dan air tembikai 1 jag ialah RM130

Aktiviti seterusnya? Bila perut dah kenyang, baliklah jawabnya. Hehehe...

p/s: ramadhan dah tiba. selamat berpuasa!

1 comment:

  1. Tuhh tuuhh *ikut adengan cite Hantu Kak Limah masa sebelum tok bomoh kena lempang dgn Kak Limah*, info pasal UTHM tu nampak sgt cover line tu kak.. marah lak aku~!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails