Wednesday, April 25, 2012

Jalan-jalan di Singapura-hari pertama

Lepas check in hotel, aku dan kawan aku ingat nak jalan-jalan kejap. Tempat pertama aku nak pergi ialah Lucky Plaza di Orchard sebab nak redeem Groupon. 

Offer daripada Groupon untuk naik Singapore Flyer dan River Cruise. 

Pertama kali naik MRT, memang panik. Tak tahu nak ambil MRT kat mana, nak beli tiket macamana dan banyak lagi. Nasib baik ada staff hotel yang sudi membantu. Siap cakap melayu lagi. Hehehe..kat sini tak semua yang faham cakap melayu. Terima kasih ya. 

Dari Marina Mandarin Hotel nak ke Orchard, MRT paling senang ialah City Hall. Tak jauh pun, cuma jalan kaki 10 minit sahaja. Sampai je MRT Orchard, terus cari Lucky Plaza. Pening juga nak cari sebab masa tu orang tengah ramai baru balik kerja. Cari punya cari, nasib baik jumpa. 

Lepas redeem kupon Groupon, perut minta diisi sebab tak makan lagi sejak sampai. Lapar gila!!! Tak tahu nak makan apa, tiba-tiba nampak iklan kedai makan. Nama kedai tu ialah Resto Surabaya yang terletak di tingkat 2 Lucky Plaza. 

Masuk kedai sahaja, terus nampak gambar-gambar artis Indonesia yang pernah makan kat kedai tu. Glamer juga kedai ni. 

Aku tak pasti siapa tapi muka dia orang biasa keluar di sinetron TV. 

Ambil gambar dulu sebelum makan.

Makan nasi ayam penyet. Pedas gila sambal dia tapi sedap. 

Perut dah isi, ingat nak cari ole-ole. Pusing-pusing kat Lucky Plaza, aku nampak ada kedai jual fridge magnet harga $10 untuk 5 keping dan baju budak-budak dengan harga $10 untuk 3 helai. Oklah tu kan? 

Destinasi seterusnya ialah Mustafa Centre. Ramai kawan aku cakap, beli barang murah kat situ. Lagipun aku tak tahu nak jalan mana lagi kat Orchard. Tanya kat customer service, kalau nak ke Mustafa Centre, nak turun kat MRT mana. So, dia beritahu turun kat MRT Little India dan jalan kaki 10 minit. 

Sampai di MRT Little India, aku terasa macam di India. Entah kenapa ramai sangat orang India beli barang kemas. Boleh katakan setiap kedai emas, ramai betul orang India beli. Kenapa ya? 

Eh kejap..aku rasa aku dah jalan kaki lebih daripada 10 minit tapi tak nampak pun bayang-bayang Mustafa Centre. Biar betul ni? Tengok peta, rasa macam dekat dah. Mahu 20-30 minit jalan kaki, baru aku nampak signage Mustafa Centre. Jauh betul sampai berpeluh-peluh 1 badan aku dibuatnya. 

Mustafa Centre ni lebih kurang macam Mydin tapi lagi baguslah. Bangunannya besar ada dalam 4 tingkat rasanya. Macam-macam barang ada dijual tapi apa yang aku beli ialah Macaroni & Cheese daripada kraft. Macamlah kat Malaysia tak ada jual. Aku beli ni sebab teringatkan anak saudara aku, Hadi. Sayang betul Awong kat Hadi tau! 

Keluar dari Musatafa Centre, dah tak larat naik MRT. Kaki aku pun macam nak cramp je. So aku beritahu kawan aku, "aku tak larat jalan dah. ambil teksilah." Naik teksi, tutup mata sahaja bila nak bayar. Lantaklah...aku dah pancit!! 

Masuk bilik, lepas mandi-mandi dan gosok baju terus tidur. Oh ya..inilah hasil tangkapan aku pada hari pertama di Singapura. 


p/s: sambung hari kedua di Singapura.

1 comment:

  1. oh pernah jumpa mac&cheese tu, kat mana tah, tapi x beli. yey yey, awong beli utk hadi, tapi mami-sara-didi pon boleh mkn sekali hehe.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails