Tuesday, October 27, 2009

Kawan lama

Baru-baru ini aku menerima arahan untuk pergi ke Persidangan Antarabangsa Hubungan Malaysia-Indonesia 2009: Media dan Budaya di Universiti Malaya selama 2 hari. Buat pertama kali aku drive sendiri ke sana. Kecut perut seh. Aku ni nampak je badan besar tapi sebenarnya pengecut. Muka nampak cool tapi hati berdebar-debar.

Serba sedikit mengenai persidangan ni, ia merangkumi hasil pembentangan dari pelbagai aspek termasuk isu di sebalik polemik media, dan konsep demokrasi dalam penulisan media.

Aku tak nak beri sebarang komen pasal persidangan ini. Sekadar teguran, urusan pentadbiran persidangan kurang memuaskan bermula daripada hal-hal pendaftaran, perjalanan pembentangan, makan minum dan semuanya. Harapnya kalau ada event lagi, urusetia dapat melakukan lebih baik pada masa akan datang.

Ok ok....cukup cerita pasal persidangan tu.

The good thing pada masa tu, aku jumpa balik kawan lama aku, Mohd Ya Latip. Agak lama aku tak jumpa Latip ni. Aku pun tak ingat bila kali terakhir jumpa dia. Rasa-rasa ada lebih 10 tahun tak jumpa. Serba sedikit pasal Latip ni, kami kenal melalui ruangan berkenalan di majalah Galaxie pada tahun 1995. Masa aku study kat ITM dulu.

Aku lah yang gatal letak nama kat majalah tu dan tak sangka dapat berkenalan dengan dia. Ramai juga yang hantar surat (masa tu emel belum lagi meluas pakai) kat aku tapi antara ramai tu, Latip yang paling rajin balas surat masa tu. Untuk pengetahuan semua, sampai sekarang kita orang masih lagi keep in touch walaupun dah tak sekerap dulu.

Back to our story, aku sampai awal ke UM dan sambil-stambil lepak aku ternampak Latip. Aku memang boleh agak dia akan join persidangan ni sebab Latip kerja dengan Aswara. Sudah pasti mesti ada kena mengena dengan persidangan ini yang ada unsur media & budaya. Of courselah aku happy masa tu tapi aku tak nak over terus tegur dia. Malu akak ni. Rilek ok..biar Latip tegur aku dulu.

Bila tiba break pagi, Latip tegur aku. "Hai Mazuriah!" My respond? Sengaja buat terkejut tapi dalam hati hanya tuhan saja yang tahu. Happy sangat!!!! So aku buatlah muka terkejut dan tegur dia balik. "Hai Latip!"

You should see my face. Plastik gila!!! Nampak sangat aku ni berlakon depan dia. Tak sempat nak bual lama sebab masa tu aku nak makan. Lapar siut. Mana nak sempat makan dah keluar rumah pukul 6.40am.

Next...part ni aku suka sangat.

Lepas lunch sementara nak tunggu speaker ready, Latip tegur aku.

Latip: kerja mana sekarang?

Aku: kerja kat ****. Sekarang ni kita 1 kementerian lah ya. Kerja kat Aswara kan?

Latip: mana awak tau saya kerja kat Aswara?

Aku: eh saya main teka je. betul kan? (cover..cover..malu beb. aku ada google nama dia sebelum ni sebab tulah aku tau dia kerja kat situ. nampak sangat aku ni stalker)

Latip: oh ya? oklah saya pergi dulu. bagilah kad nama awak tu.

Sebelum dia pergi kita orang sempat tukar kad nama. Happy sangat. Sepanjang hari aku dok senyum je. Best..best. Hehehe....

Sayang..Latip tak dapat datang on the next day sebab dia ada hal. It's ok with me. Dapat jumpa kejap pun jadilah. Buat lepas rindu.

Siapa sangka dapat jumpa balik kawan lama. Seronok dapat jumpa. Kawan aku pernah cakap, "kawan aku ada di mana-mana. mesti jumpalah". Kawan yang baik dengan aku memanglah seronok jumpa balik. Kalau kawan yang tuuuuuuuuuut (censored sebab ada unsur mencarut), buat apa jumpa. Buang masa je.

p/s: kawan sejati susah nak jumpa

2 comments:

  1. hmm...kak Nadzrah, teringat saat2 menapak kalau kelas kat menara tu. dari kolej steady lagi, sampai kat atas melentur tulang belakang, hahaha..

    ReplyDelete
  2. eh faida..tak sangka pula awak baca blog saya ni. betul tu..kalau ada kelas kat menara mmg bercinta ke sana. apa taknya...tangga banyak gila.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails