Wednesday, October 21, 2009

Hutang

Ramai orang yang approach aku untuk tolong masalah kewangan. Daripada suruh masuk networking cosway, amway dan banyak lagi, you name it. Aku siap pergi dengar ceramah dan bukan itu sahaja siap dia orang buat ceramah kat rumah aku tapi tak berjaya membuka hati aku untuk masuk.

Alasan?
Aku tak yakin dengan plan dan ditambah pula kedudukan kewangan aku yang belum stabil.


Tadi aku jumpa kawan aku yang aku kenal kat kedai Yummies (cuba check balik entry aku yang sebelum ini) memberi penerangan untuk tambah pendapatan. Menarik actually sebab cara nak join memang senang. Cuma aktifkan diri kat Facebook (aku rasa ramai yang ada Facebook ni) dan lepas tu wang akan masuk.


Hajat hati memang nak masuk tapi aku tak punya wang yang cukup! Gaji bulan ini pun just cukup-cukup untuk menampung sampai gaji bulan depan. Savings? Hmm ada sikit je tu pun banyak yang keluar daripada masuk.


Inilah masalah yang selalu aku hadapi bila dapat gaji. First thing yang aku selalu buat, aku akan siap-siap asingkan duit aku untuk bayar hutang (kereta, kad kredit, study dan lain-lain). Ada berapa sangat yang tinggal untuk aku belanja 1 bulan. Setakat lepas belanja makan dan jalan-jalan sikit.


Aku tak minta untuk hidup mewah tapi sekadar dapat hidup selesa, tu sudah cukup baik. Kalau dapat jadi menantu Sultan Brunei, itu lain ceritalah. Kalau aku dapat, tidur bertilamkan duitlah nampaknya. Hehehe...


Kebetulan aku jumpa kawan aku semalam. Dia pun dok bincang pasal wang. Memang benar kita perlu wang tapi wang bukanlah segala-galanya. Apa yang dapat aku katakan, rezeki ada di mana-mana. Terpulanglah kepada diri sendiri bagaimana untuk mencarinya.


Kepada kawan-kawan aku yang selalu komplen pasal duit tak cukup, sepatutnya kita patut bersyukur.


Target aku sekarang, aku nak free debts masa umur aku 40 tahun. So aku ada masa dalam 5 tahun untuk capai cita-cita aku. Lagi cepat, lagi bagus. Nak ikutkan memang banyak cita-cita aku sekarang tapi free debts adalah cita-cita utama aku!


Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam At-Tarmizi dan Imam Ahmad dan Imam Ibni Hibban yang bermaksud : ”Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan”.


Betapa pentingnya agama menitikberatkan hal-hal hutang. Semoga segala urusan kita dimudahkan.


p/s: RM RM RM di mana

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails