Wednesday, October 14, 2009

Trip to Kuching-second day

Minta maaf sebab lambat nak update blog. Banyak perkara yang berlaku kebelakangan ini sampaikan aku tak sempat nak update blog. Untuk tidak menghampakan harapan pembaca, aku nak teruskan cerita perjalanan ke Kuching baru-baru ni.

Semenggoh (pusat hidupan liar)

Hari kedua di Kuching mulakan dengan aktiviti ke Semenggoh. Tak plan nak ke san asalnya tapi makcik aku yang cadangkan ke sana. Kalau nak tengok orang utan secara live, boleh ke sana. Nasib baik hotel yang kita stay tu ada uruskan shuttle ke sana. Dia ambil RM35 seorang termasuk trip ke sana pergi balik dan tiket masuk.

Orang utan kat Semenggoh boleh dikategorikan separauh liar. Kebanyakan orang utan memang lahir kat Semenggoh. Kalau kita nak tengok orang utan, renjer yang bertugas beritahu supaya kita jangan terlalu dekat sebab mereka ini boleh serang manusia. Bahaya..ada banyak kes yang berlaku sampai mengakibatkan kecederaan teruk. Nak tengok pun, tak boleh bising-bising. Kalau nak cakap, kena cakap bisik-bisik.

Depan pintu masuk Semenggoh.

Posing lagi..

Nampak tak orang utan tengah gayut?

Close up orang utan.
Senarai orang utan yang ada kat Semenggoh. Tengok betul-betul ada yang lebih tua daripada aku.


Makan tengahari di Restoran Ayam Penyet
Tak jauh daripada hotel, ada kedai makan yang yang masyhur dengan nasi ayam penyet. Asal nasi ayam penyet adalah daripada Indonesia. Aku pernah cuba makan nasi ayam penyet kat Cyberjaya tapi kat Kuching lagi sedap. Lebih-lebih lagi ada orang belanja makan. Hehehe...

Muka kenyang. Peace!

Terima kasih En. Azhar. Belanja kami. Moga dimurahkan rezeki!

Ambil gambar ramai-ramai depan lobi hotel.
Kampung Budaya Sarawak
Lepas makan tengahari dengan En. Azhar, kita orang bergegas untuk trip ke Kampung Budaya Sarawak. Terletak jauh sikit dari bandar Kuching. Ambil masa dekat 1 jam perjalanan dari hotel ke Kampung Budaya. Tambang ke Kampung Budaya cuma RM75 termasuk tiket masuk.
Apa yang best kat sini, ditunjukkan kediaman suku kaum yang ada di Sarawak. Memang banyak tapi tak sempat nak explore semua sebab masa tak mengizinkan. Bayangkan kita orang sampai pukul 3 petang dan Kampung Budaya tutup pukul 4.45. Pukul 4 ada persembahan tarian dan pukul 5.15 dah nak balik.
Lalu jambatan gantung. Pengalaman sangat ngeri!

Posing depan Rumah Bidayuh.

Posing dengan makcik buat pua kumbu. Lebih kurang kalau kat sini macam nak buat songket. Nak siapkan 1 pasang kain pua kumbu ambil masa berbulan-bulan.
Buai laju-laju..apasal tak gerak ni???
Say cheese!!!

Alamak seksinya mamat sebelah aku ni. Perut kontrol bang...
Adik ipar aku cuba menyumpit. Susah wooo!!

Persembahan tarian yang ditunggu. Aku lupa nama tarian tu tapi mamat tu angkat lesung pakai gigi, hebat kan?

Yeaah..get ready nak angkat.

Berjaya angkat! Kalau aku yang angkat, mahu cabut gigi dibuatnya.

Acara terakhir..menari sama-sama dengan penari Kampung Budaya. Nampak tak Sara menari?

Menari dengan makcik dari Australia.

Sempat berkenalan dengan makcik Australia. Jumpa sama-sama naik 1 van ke Semenggoh dan jumpa balik kat Kampung Budaya Sarawak.
Burung apa ni?
Ambil gambar ramai-ramai depan pintu masuk Kampung Budaya Sarawak.

Makan malam di Top Spot
Penat berjalan seharian, makan malam di Top Spot. Kalau dari hotel cuma jalan kaki lebih kurang 10-15 minit sahaja untuk sampai. Ramai yang cakap kat sini memang terkenal dengan masakan laut. So ingat nak cubalah makan and my prediction is ok. Aku boleh bagi 4 bintang daripada 5 bintang. Cuma ada sikit masinlah. Agaknya tukang masak tu nak kahwin. Inilah makanan yang kami makan pada malam tu. Perrghh kenyang aku dibuatnya!
Sayur campur
Udang goreng tepung


Udang galah masak sweet sour

Ketam masak cili
Aktiviti seterusnya apa lagi kalau bukan tidur! Hehehe..rasa macam ular. Hari seterusnya trip ke Serikin. Tunggu sambungan kisah aku ke sana.
p/s: makan je..best best :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails