Sunday, December 20, 2009

Boss

Aku tau aku banyak kutuk pasal boss aku. Nak buat macamana dah aku memang tak kenan dengan perangai dia. Aku tak minta pun boss jadi baik hati apatah lagi nak bermesra-mesra dengan staf. Bertambah-tambahlah aku tak suka kat boss.

Aku cuma minta kat boss, respect your staf. Kita orang pun nak cari rezeki. Sama-sama kerja di bawah 1 bumbung. Kalau nak penting diri sendiri dan nak jaga bontot sendiri, macamlah boleh dapat gaji berjuta-juta RM!

Cuba bayangkan kalau aku yang jadi boss? Boss apa yang perlu aku amalkan? Nak garang sangat pun tak boleh. Takut nanti staf kutuk aku. Nak jadi lembut sangat pun tak boleh. Takut nanti staf pijak kepala aku.


Apa yang aku lakukan masa kat tempat kerja lama, aku taklah garang nak mampus (boleh percaya ke?) tapi aku akan tegas. Setiap arahan aku adalah jelas dan terang. Sebab itulah aku selalu banyak habiskan masa ajar dia orang dari mula sampai habis. Bila dia orang dah mahir, dia orang tau apa nak buat. Kalau ada staf baru masuk, dia orang boleh ajar.

Ada pula kawan aku tak nak ajar betul-betul takut nanti staf tu akan naik pangkat lebih. Bagi aku, perkara yang baik sepatutnya dikongsi bersama. Sharing is caring...betul tak?

Itu kisah lama..sampai sekarang aku masih lagi keep in touch dengan ex staf aku. Ingat lagi kat aku ni. Alamak terharu aku, cewaaah!

p/s: ada lagi ke boss yang baik?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails