Friday, December 2, 2011

Musim kenduri kahwin

Ramai betul yang kahwin bulan ni. Sebelah sepupu aku, ada 3 orang nak kahwin, jiran rumah ada dalam 2-3 orang dan ditambah pula dengan anak kawan-kawan ayah. Boleh dikatakan tiap minggu ada jemputan kenduri kahwin. 

Best part kalau ada kenduri ni, aku tak payah nak masak tengahari. Hehehe...dasar pemalas masak betul! Yang tak bestnya, kalau orang dok sibuk tanya pasal aku, bila lagi giliran aku. Eiii malas aku nak jawab. Hari tu  aku ada dengar iklan radio cerita pasal kahwin ni. Best jawapannya bila orang tanya kenapa tak kahwin lagi. Nak tahu apa dia? Lebih kurang macam ni lah, "saya nak kahwin tapi saya tunggu makcik sediakan duit untuk saya." Amik kau!

Aku bercadang kalau nak kahwin nanti, aku rasa aku akan cuba elak buat pada cuti sekolah. Cewaah..berangan pula aku. Haaa..mana calon Abang Long kau? 

Selalunya orang akan mengambil kesempatan nak buat kenduri masa cuti sekolah. Itu yang menyebabkan dalam 1 hari, boleh ada banyak kenduri kahwin. Kalau jarak antara kenduri kahwin tu dekat, bolehlah pergi semua tapi kalau jauh, rasa tak dapat nak pergi semua. Hmm..kecil hati pula orang yang jemput tu nanti. 

Kalau kat kawasan rumah aku ni, dah jadi trend masa kenduri kahwin akan  disediakan corner cendol atau bubur kacang dan teh tarik. Dahlah aku memang suka makan cendol, apa lagi melantaklah. Antara banyak-banyak kenduri kahwin aku pernah pergi, aku tak boleh lupa ada orang buat ala-ala gerai yang banyak. Ada gerai laksa, char kuey tiow, nasi beriani, sate dan banyak lagi. Best!

Apa-apa pun, kepada yang akan melangsungkan perkahwinan, aku ingin ucapkan, "Selamat Pengantin Baru."

p/s: hujung minggu ni ada kenduri kahwin kat Rembau. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails